Kiedy unieważnić dowód osobisty

15 listopada 2008 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Aktualizacja: 17.11.2008 05:49 Publikacja: 17.11.2008 04:52

Kiedy unieważnić dowód osobisty

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Red

Pomimo że niektóre z zawartych w niej rozwiązań zaczną obowiązywać dopiero 1 stycznia 2009 r., warto już dziś zapoznać się z tymi, które w największym stopniu związane są z pracą urzędników samorządowych.

Z tych pierwszych warto wymienić chociażby znowelizowany art. 44e ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzona być powinna także na podstawie danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków, o których mowa w art. 14 (rejestracja urodzenia dziecka) oraz art. 42 (obowiązek zgłoszenia zgubienia/znalezienia dowodu osobistego) ustawy.

Kierownik urzędu stanu cywilnego zobowiązany będzie od 1 stycznia 2009 r. przekazywać dane dotyczące zmiany stanu cywilnego (imię, nazwisko i inne) – poza dotychczasowymi organami – również do organu wydającego dowody osobiste. O zmianie imienia i nazwiska kierownik urzędu stanu cywilnego informować będzie także w sytuacji, w której zmiana dotyczy osób niemających miejsca stałego pobytu.

Organem, któremu dane się przekazuje, ma być w takim przypadku właściwy ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące. Jeżeli osoba, której zmiana danych dotyczy, nigdy nie posiadała miejsca pobytu stałego lub czasowego, a numer PESEL został jej nadany, o zmianie będzie należało poinformować ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Nowelizacja określa ponadto przesłanki unieważnienia dowodu osobistego (w formie czynności materialno-technicznej bądź decyzji). Są to m.in. utrata i zniszczenie dowodu, zgon właściciela bądź utrata przez niego obywatelstwa. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego ma być organ gminy, który wydał ten dokument, bądź organ gminy, który wydał dowód osobisty w miejsce poprzedniego.

Reklama
Reklama

[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. DzU z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.)[/link] była już wielokrotnie nowelizowana. Rząd pracuje nad kolejnymi zmianami, które m.in. przewidują całkowitą likwidację obowiązku meldunkowego.

[i]Podstawa prawna:

–[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288537]ustawa z 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2008 r. nr 195, poz. 1198)[/link][/i]

Pomimo że niektóre z zawartych w niej rozwiązań zaczną obowiązywać dopiero 1 stycznia 2009 r., warto już dziś zapoznać się z tymi, które w największym stopniu związane są z pracą urzędników samorządowych.

Z tych pierwszych warto wymienić chociażby znowelizowany art. 44e ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzona być powinna także na podstawie danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków, o których mowa w art. 14 (rejestracja urodzenia dziecka) oraz art. 42 (obowiązek zgłoszenia zgubienia/znalezienia dowodu osobistego) ustawy.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama