Reklama

Kiedy unieważnić dowód osobisty

15 listopada 2008 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę o ewidencji ludności i dowodach osobistych

Aktualizacja: 17.11.2008 05:49 Publikacja: 17.11.2008 04:52

Kiedy unieważnić dowód osobisty

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Red

Pomimo że niektóre z zawartych w niej rozwiązań zaczną obowiązywać dopiero 1 stycznia 2009 r., warto już dziś zapoznać się z tymi, które w największym stopniu związane są z pracą urzędników samorządowych.

Z tych pierwszych warto wymienić chociażby znowelizowany art. 44e ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzona być powinna także na podstawie danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków, o których mowa w art. 14 (rejestracja urodzenia dziecka) oraz art. 42 (obowiązek zgłoszenia zgubienia/znalezienia dowodu osobistego) ustawy.

Kierownik urzędu stanu cywilnego zobowiązany będzie od 1 stycznia 2009 r. przekazywać dane dotyczące zmiany stanu cywilnego (imię, nazwisko i inne) – poza dotychczasowymi organami – również do organu wydającego dowody osobiste. O zmianie imienia i nazwiska kierownik urzędu stanu cywilnego informować będzie także w sytuacji, w której zmiana dotyczy osób niemających miejsca stałego pobytu.

Organem, któremu dane się przekazuje, ma być w takim przypadku właściwy ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad trzy miesiące. Jeżeli osoba, której zmiana danych dotyczy, nigdy nie posiadała miejsca pobytu stałego lub czasowego, a numer PESEL został jej nadany, o zmianie będzie należało poinformować ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

Nowelizacja określa ponadto przesłanki unieważnienia dowodu osobistego (w formie czynności materialno-technicznej bądź decyzji). Są to m.in. utrata i zniszczenie dowodu, zgon właściciela bądź utrata przez niego obywatelstwa. Organem właściwym do unieważnienia dowodu osobistego ma być organ gminy, który wydał ten dokument, bądź organ gminy, który wydał dowód osobisty w miejsce poprzedniego.

Reklama
Reklama

[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=182546]Ustawa z 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tj. DzU z 2006 r. nr 139, poz. 993 z późn. zm.)[/link] była już wielokrotnie nowelizowana. Rząd pracuje nad kolejnymi zmianami, które m.in. przewidują całkowitą likwidację obowiązku meldunkowego.

[i]Podstawa prawna:

–[link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=288537]ustawa z 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2008 r. nr 195, poz. 1198)[/link][/i]

Pomimo że niektóre z zawartych w niej rozwiązań zaczną obowiązywać dopiero 1 stycznia 2009 r., warto już dziś zapoznać się z tymi, które w największym stopniu związane są z pracą urzędników samorządowych.

Z tych pierwszych warto wymienić chociażby znowelizowany art. 44e ust. 1, zgodnie z którym ewidencja wydanych i unieważnionych dowodów osobistych prowadzona być powinna także na podstawie danych uzyskanych w związku z realizacją obowiązków, o których mowa w art. 14 (rejestracja urodzenia dziecka) oraz art. 42 (obowiązek zgłoszenia zgubienia/znalezienia dowodu osobistego) ustawy.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama