Reklama

Reforma kredytów eksportowych uzgodniona

Przedstawiciele najważniejszych krajów produkujących samoloty cywilne uzgodnili reformę obecnego systemu kredytów eksportowych, zapewniającą wszystkim jednakowe warunki — podała OECD.

Publikacja: 22.12.2010 17:50

Reforma kredytów eksportowych uzgodniona

Foto: Bloomberg

Od miesięcy prowadzili w siedzibie tej organizacji w Paryżu rozmowy o zreformowaniu kredytów eksportowych, dzięki którym zagraniczni klienci otrzymywali rządowe gwarancje pożyczkowe pomagające im kupować samoloty.

Poprzednie nieformalne porozumienie 5 krajów lotniczych (Niemiec, Francji, Hiszpanii, W. Brytanii i USA) oznaczało, że na kredyty eksportowe nie mogli liczyć przewoźnicy w żadnym z 5 krajów, w których Airbus i Boeing są obecne. W praktyce oznaczało to, że np. British Airways nie mogła dostać amerykańskich kredytów przy kupnie samolotów Boeinga, podobnie linie z USA kupujące Airbusy nie dostawały kredytów europejskich.

Duże linie lotnicze w Europie i USA były przeciwne obecnemu systemowi obowiązującemu od 2007 r., bo ich zdaniem nieuczciwie wspierał konkurentów z regionu Zatoki i z Azji zapewniając im finansowanie o stawkach znacznie niższych do rynkowych. Tacy przewoźnicy jak Lufthansa, Air France-KLM, British Airways, czy Delta Airlines nie miały dostępu do preferencyjnego finansowania oferowanego przez agencje promowania eksportu w krajach Europy i w USA. Z kolei Airbus i Boeing broniły tego systemu, bo pozwalał im zwiększać sprzedaż.

- Kraje negocjujące osiągnęły wstępne porozumienie — ogłosił rzecznik OECD, Stephen Dibiaso. — Zostało ono rozesłane do rządów do ratyfikacji. Oczekujemy, że ten proces zakończy się do 20 stycznia, aby porozumienie mogło wejść w życie od 1 lutego — dodał.

„Celem porozumienia jest stworzenie i utrzymanie systemu opłat opartych na warunkach rynkowych i na ryzyku, który zapewni jednakowe warunki producentom, liniom lotniczym i rządom. Porozumienie ujednolica rozwidlające się krzywe opłat oraz inne warunki i klauzule finansowania dotyczące dużych i regionalnych samolotów”— stwierdza ten dokument.

Reklama
Reklama

Reforma była również konieczna dlatego, aby zostali wzięci pod uwagę nowi konkurenci w produkcji samolotów, brazylijski Embraer i kanadyjski Bombardier. Trzeba było znieść różnice finansowania zakupu dużego samolotu i samolotu regionalnego. Niedługo do rynku samolotów cywilnych dołączą Chiny i Rosja ze swymi regionalnymi ARJ21 Xiangfeng i Suchoj SuperJet 100.

Umowa przewiduje też mechanizmy łagodzące gwałtowne ruchy rynkowe, ale nie stwarza ilościowych ograniczeń dla programów agencji kredytów eksportowych. Kredyty te będą zatem związane z rynkiem, znikną duże różnice w warunkach finansowania, a kwartalne korekty kosztów pozwolą dotrzymać kroku wydarzeniom na rynku.

Pewien Europejczyk ujawnił, że zdarzyło się, iż kredyty eksportowe były trzykrotnie tańsze od środków uzyskanych na rynku. – Poluzowaliśmy bolce, więc przemysł lotniczy nie zginie — dodał.

Francuska minister finansów Christine Lagarde stwierdziła, że nowe porozumienie pozwoli zharmonizować warunki pomocy finansowej przy kupowaniu wszystkich samolotów cywilnych. Zmniejszy też różnicę między poziomem kredytów a ewolucją rynku i zapewni większą równowagę między liniami lotniczymi Francji, Niemiec i W. Brytanii a ich konkurentami.

Umowa utrzymuje wreszcie parytet między Airbusem i Boeingiem, jeśli chodzi o finansowanie promujące sprzedaż. Airbus jest zadowolony z nowego rozstrzygnięcia, które będzie nadal ułatwiać odnawianie światowej floty, a producentom zapewni jednakowe warunki.

Od miesięcy prowadzili w siedzibie tej organizacji w Paryżu rozmowy o zreformowaniu kredytów eksportowych, dzięki którym zagraniczni klienci otrzymywali rządowe gwarancje pożyczkowe pomagające im kupować samoloty.

Poprzednie nieformalne porozumienie 5 krajów lotniczych (Niemiec, Francji, Hiszpanii, W. Brytanii i USA) oznaczało, że na kredyty eksportowe nie mogli liczyć przewoźnicy w żadnym z 5 krajów, w których Airbus i Boeing są obecne. W praktyce oznaczało to, że np. British Airways nie mogła dostać amerykańskich kredytów przy kupnie samolotów Boeinga, podobnie linie z USA kupujące Airbusy nie dostawały kredytów europejskich.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama