fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

CYFROWA Biznes

Algorytm kupi mieszkanie. Błyskawicznie

mat. pras.
Stworzył platformę Allani, agregator ofert e-sklepów, który odsprzedał Grupie WP. Kierował jednym z bardziej rozpoznawalnych rodzimych startupów – Brainly. Teraz chce odmienić rynek nieruchomości.

Mateusz Romanowski ma plan, by namieszać na rynku mieszkań i domów w naszym kraju. Założony przez niego startup SonarHome, dzięki technologii uczenia maszynowego (machine learning), pomoże Polakom w szybszej sprzedaży nieruchomości. Dziś taki proces trwa kilka miesięcy (w stolicy średnio ponad 160 dni). Romanowski zamierza skrócić go do raptem kilku dni. Właśnie pozyskał pieniądze na przeprowadzenie tej rewolucji.

Zaczęło się w Phoenix

SonarHome to warszawski startup, który – jak sam o sobie mówi – jako pierwszy w Polsce umożliwia właścicielom mieszkań szybką i bezpieczną sprzedaż w tzw. modelu iBuying. W skrócie sprowadza się to do tego, że założona w ub.r. spółka Mateusza Romanowskiego sama skupuje nieruchomości bezpośrednio od osób indywidualnych lub poprzez agentów, oferując cenę opartą o jej rynkową wartość, i od razu wypłaca sprzedającemu należność. Takie mieszkanie jest następnie sprzedawane dalej – na wolnym rynku lub bezpośrednio do inwestorów instytucjonalnych. Taka błyskawiczna inwestycja to dla sprzedającego okazja na szybką transakcję, ale dla kupującego ryzyko.

SonarHome dzięki nowym technologiom minimalizuje je – opiera swoją wycenę o aktualne dane rynkowe: ogłoszenia sprzedaży mieszkań oraz najnowsze transakcje w okolicy. Startup do określania wartości mieszkań stosuje zaawansowane algorytmy oparte o machine learning, które bazują na danych z ponad 50 tys. transakcji i setek tysięcy ofert, analizowanych od blisko trzech lat.

Na Zachodzie iBuying robi oszałamiającą karierę (sprzedający musi liczyć się z conajmniej o 10 proc. niższą ceną, niż gdyby prowadził sprzedaż w tradycyjny sposób). W Phoenix na takie transakcje panuje prawdziwy boom. Tam tzw. iBuyerzy co miesiąc kupują grubo ponad 1 tys. nieruchomości. Nic dziwnego – to właśnie tam powstały startupy-liderzy tej branży: OfferPad oraz Opendoor.

SonarHome dopiero stawia nad Wisłą pierwsze kroki. Ale Mateusz Romanowski wydaje się gwarantem sukcesu. To on tworzył Allani, agregator ofert ze sklepów internetowych z modą, który kupiła potem Grupa Wirtualna Polska. Pełnił też funkcję wiceprezesa odpowiedzialnego za wzrost w Brainly, jednym z najbardziej rozpoznawalnych za granicą polskich startupów.

Miliony na zakupy

Romanowskiemu i jego nowemu projektowi zaufali inwestorzy. W I połowie br. SonarHome pozyskał 3 mln zł w rundzie tzw. pre-seed, której przewodził fundusz Market One Capital. Wziął w niej udział także znany inwestor i współzałożyciel Grupy Pracuj Maciej Noga, a także fundusz Kingstone Capital Partners. Pozyskane pieniądze posłużyły głównie do rozwoju technologii bazującej na uczeniu maszynowym. Teraz warszawski startup pozyskał dodatkowe 5 mln zł. Pieniądze płyną m.in. od funduszu Ataraxy Ventures, który w portfelu ma takie startupy jak Symmetrical.ai czy lubelski Sundose.

W Phoenix na takie transakcje panuje prawdziwy boom. Tam tzw. iBuyerzy co miesiąc kupują grubo ponad 1 tys. nieruchomości

– Rynek nieruchomości wymaga dużo większych nakładów niż inne branże. Pierwsze miesiące działalności SonarHome pokazały jednak, że iBuying ma w Polsce duży potencjał. Model biznesowy, który przedstawia SonarHome może mieć istotny wpływ na wtórny rynek nieruchomości w całym kraju – komentuje Maciej Noga.

Sam Romanowski tłumaczy, że pozyskany kapitał będzie wykorzystywany do nabywania nieruchomości. – Pozwoli nam zaoferować usługi większej liczbie sprzedających mieszkania – dodaje prezes SonarHome.

Startup zatrudnia ok. 20 osób, w tym specjalistów z obszarów data science i machine learning. Zespół SonarHome stanowią też specjaliści od marketingu i sprzedaży, którzy wcześniej rozwijali internetowe produkty m.in. Allani i Brainly. Na pokładzie znaleźli się też analitycy rynku nieruchomości. Firmę wspierają eksperci z zagranicy: Eric Oldfield, który pracował dla portali Trulia i Zillow, oraz Tice Pell, była wiceszefowa Knock.com, amerykańskiego serwisu działającego w modelu iBuyer.

Źródło: cyfrowa.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA