Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie były przyczyny i skutki cyberincydentu w PKO BP?
- Jaką rolę odegrało odpowiedzialne ujawnienie podatności w przypadku PKO BP?
- Jakie techniki stosują cyberprzestępcy do przeprowadzania skutecznych ataków?
- Jakie środki ostrożności powinny podjąć instytucje finansowe i ich klienci, by zabezpieczyć się przed atakami?
Z analiz Coveware by Veeam wynika, że sektor finansowy na świecie jest coraz częściej atakowany przez cyberprzestępców. Odsetek przedsiębiorstw z tej branży w ogólnej liczbie ataków ransomware wzrósł z 5,8 proc. w I kwartale 2025 r. do 7,7 proc. w drugim kwartale.
– W niemal trzech analizowanych przez nas przypadkach na cztery podstawowym narzędziem szantażu była kradzież danych i groźba ich upublicznienia. Jednym z wyraźnych trendów w I połowie 2025 roku był także wzrost ataków bazujących na inżynierii społecznej, czyli manipulowaniu pracownikami w celu uzyskania dostępu do systemów firmowych – komentuje Tomasz Krajewski, dyrektor techniczny sprzedaży na Europę Wschodnią w firmie Veeam.
Dane klientów PKO BP są bezpieczne
O cyberincydencie właśnie poinformował PKO BP. Doszło do ujawnienia służbowych danych pracowników banku. Na swojej stronie internetowej podał, że otrzymał wiadomość od osoby podającej się za „testera”, która przekazała, że posiada służbowe dane kontaktowe części pracowników.