Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie sankcje nałożono na operatora Play za niewłaściwe praktyki związane z rabatami?
- Dlaczego mechanizm utraty rabatu za opóźnienie w płatności został uznany za niedozwoloną karę umowną?
- W jaki sposób klienci mogą odzyskać nienależnie pobrane opłaty przez Play?
Chodzi o spóźnienie się z przelewem za rachunek. W Play traci się za to rabat i w kolejnym miesiącu rachunek jest wyższy o 5 zł. "Tak skonstruowany rabat działa jak niedozwolona prawnie kara umowna za opóźnienie w płatności" - uważa UOKiK, nakłada karę i każe zwracać owe utracone rabaty.
UOKiK: promocja nie może mieć podwójnego dna
– Zniżka za e-fakturę i terminową płatność ma być zachętą do nowoczesnych rozliczeń, a w praktyce jest dotkliwą sankcją za nawet niewielkie opóźnienie w opłaceniu rachunku. Taki mechanizm narusza prawo i uderza w konsumentów, dlatego nałożyłem na operatora sieci Play karę oraz obowiązek zwrotu nienależnie pobranych opłat – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
UOKiK przypomina przepisy Kodeksu cywilnego – w szczególności artykuł 481 paragraf 1 oraz artykuł 483 paragraf 1. Wskazują one, że w razie opóźnienia w płatności konsument może zostać obciążony odsetkami za czas opóźnienia, ale nie można nakładać na niego dodatkowych sankcji za to, że przelew dotarł po terminie. „Odbieranie zniżki i podnoszenie abonamentu jest więc sprzeczne z tymi przepisami i w praktyce stanowi formę niedozwolonej prawnie kary umownej” - podkreśla UOKiK.