fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Warszawa

Stolica tańczy, czyli dyskusje niewerbalne

Steven Cohen zaprezentuje m.in. film „Chandelier” nakręcony w Johannesburgu, podczas likwidowania squatów czarnoskórej biedoty
materiały prasowe
Rozpoczynający się we wtorek 8. MFTW ciało/umysł to nie tylko zagraniczne gwiazdy. To też szansa promocji Warszawy jako miejsca, gdzie produkuje się spektakle pracujących tu tancerzy
W programie festiwalu znalazły się aż cztery prace powstałe w koprodukcji z Fundacją Ciało/Umysł, organizatorem imprezy. Ten zastrzyk finansowy nie byłby możliwy, gdyby nie trzyletni grant udzielony tej instytucji przez miasto st. Warszawa.
Ale ów precedensowy przypadek, w którym ciężar dofinansowania nowych choreografii spoczywa na twórcy festiwalu, może przetrzeć nową drogę dla rodzimych teatrów tańca. Drogę, jaką od wielu lat podążają kuratorzy festiwali na Zachodzie (np. TanzTage Berlin). Efekty współpracy na linii kurator – artysta od pomysłu do prezentacji widzowie ocenią już od samego początku ciała/umysłu.
Podczas otwarcia, we wtorek w Centralnym Basenie Artystycznym (ul. Konopnickiej 6, godz. 19), zobaczymy bowiem godzinne „Dancing For You Longer Than One Minute” Edyty Kozak. Jak do tej pory choreografię tę pokazywano dwukrotnie w poprawianych przedpremierowych wersjach, w których choreograf udanie rozprawiała się z własną – przerwaną – karierą baletową.
Spektakl to rozmowa pomiędzy tancerką a reżyserem, który zadając proste pytania, docieka powodów tej decyzji. A Kozak poprzez swe opisowo-ruchowe odpowiedzi, odwołujące się m.in. do marzeń i fascynacji, obnaża słabości sztuki baletowej.
Kolejne polskie prezentacje to premiera „Kry” warszawskiej Grupy Artystycznej Koncentrat. Praca skupiona na temacie kumulacji energii tancerza Rafała Dziemidoka i projektanta oświetlenia Ewy Garniec powstała we współpracy ze szwajcarską artystką Nicole Seiler. Pokaz 26 – 27 września w Centralnym Basenie Artystycznym. Tu obejrzymy też premierę „Dion. is. us” Bretoncaffe & Wytwórnia Teatr (27.09), opierającą się na m.in. „Bachantkach” Eurypidesa i „Wizjach” Carla Gustava Junga oraz pierwsze wykonanie poświęconej pracy ludzkiego mózgu „Prawej półkuli” Marysi Stokłosy (1 – 2.10).
Nie zapominajmy jednak o gwiazdach. Wysmakowane plastycznie obrazy podziwiać możemy podczas „Speed (59 minutes precisely)” Compagnie Linga ze Szwajcarii (2 – 3.10, Teatr Wielki, pl. Teatralny 1), próby poszukiwania komunikacji niewerbalnej w największym show brytyjskiego Akram Khan Company („Bahok”, 23.09, Teatr Wielki) a dyskusji o kwestiach rasowych w trzech solach Stevena Cohena z RPA (28.09, teatr Studio, pl. Defilad 1).
Ciało/Umysł zamknie choreografia z 2004 roku „Although I live inside... my hair will always reach towards the sun...” kontrowersyjnej artystki Robyn Orlin (3.10, Centralny Basen Artystyczny).
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA