GIF: „Twój Styl” złamał zakaz reklamy tabletek antykoncepcyjnych

W Polsce nie można reklamować leków wydawanych na receptę. Miesięcznik „Twój Styl” ten zakaz złamał – uważa Główny Inspektor Farmaceutyczny i wezwał redaktora naczelnego pisma do natychmiastowego zaprzestania promowania leku na receptę Belara w artykule dziennikarskim.

Publikacja: 09.07.2015 13:15

GIF: „Twój Styl” złamał zakaz reklamy tabletek antykoncepcyjnych

Foto: 123RF

Chodzi o artykuł pt. „Z większą ochotą", który ukazał się w rubryce „Na zdrowie" w numerze 2/2015 „Twojego Stylu" (Wydawnictwo Bauer). W tekście opisano problem obniżenia libido u kobiet po zażyciu większości z dostępnych w aptekach tabletek antykoncepcyjnych. Znalazła się tam także informacja, że środek antykoncepcyjny Belara takich skutków nie powoduje.

GIF uznał, że publikacja narusza art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który zabrania kierowania do publicznej wiadomości reklamy produktów leczniczych wydawanych wyłącznie na podstawie recepty. Tabletki antykoncepcyjne Belara są właśnie produktem leczniczym wydawanym na receptę.

Pełnomocnicy Wydawnictwa Bauer odpierali zarzuty argumentując, że celem publikacji nie było zwiększenie konsumpcji Belary, a tylko wtedy można byłoby ją uznać za reklamę. Publikacja miała na celu przekazanie czytelniczkom informacji na temat przyczyny obniżenia libido oraz przedstawienie doniesień naukowych na temat leku, który zgodnie z badaniami nie powoduje obniżenia libido. Zdaniem pełnomocników wydawnictwa artykuł nie był w żaden sposób sponsorowany przez producenta Belary. Wydawnictwo zażądało umorzenia postępowania jako bezprzedmiotowego, bo artykuł ukazał się w numerze, którego nie ma już w sprzedaży na rynku.

GIF nie zgodził się argumentami Wydawnictwa. Z przepisu Prawa farmaceutycznego wynika, że reklamą jest nie tylko działalność polegająca na zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego, ale także informowanie o nim.

- Zwiększenie konsumpcji, przepisywania recept czy sprzedaży produktu leczniczego może być bezpośrednim skutkiem nie tylko działania zachęcającego lecz również informującego – zauważył GIF.

Jego zdaniem tekst, który ukazał się w „Twoim Stylu" może zwiększyć sprzedaż Belary, bo oparty był na zasadzie kontrastu miedzy lekami antykoncepcyjnymi, które obniżają libido a Belarą, która takie skutku ubocznego nie ma. Czytelniczki mogą więc być zainteresowane zmianą dotychczas przyjmowanych tabletek antykoncepcyjnych na nowy, lepszy, pozbawiony niekorzystnego działania - zauważa GIF.

GIF nie podzielił argumentu Wydawnictwa, że postępowanie jest bezprzedmiotowe z powodu niedostępności na rynku numeru magazynu, w którym ukazał się sporny tekst.

- Wciąż pozostaje on w obiegu, np. w czytelniach czy bibliotekach – stwierdził GIF i wezwał redaktora naczelnego miesięcznika „Twój Styl" Jacka Szmidta do natychmiastowego zaprzestania prowadzenia nielegalnej reklamy.

Chodzi o artykuł pt. „Z większą ochotą", który ukazał się w rubryce „Na zdrowie" w numerze 2/2015 „Twojego Stylu" (Wydawnictwo Bauer). W tekście opisano problem obniżenia libido u kobiet po zażyciu większości z dostępnych w aptekach tabletek antykoncepcyjnych. Znalazła się tam także informacja, że środek antykoncepcyjny Belara takich skutków nie powoduje.

GIF uznał, że publikacja narusza art. 57 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo farmaceutyczne, który zabrania kierowania do publicznej wiadomości reklamy produktów leczniczych wydawanych wyłącznie na podstawie recepty. Tabletki antykoncepcyjne Belara są właśnie produktem leczniczym wydawanym na receptę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara