Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 marca 2018 r. (III SA/Wa 1515/17).
Spółka wystąpiła o udzielenie interpretacji w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. We wniosku wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na dystrybucji ekspresów do kawy. Spółka dokumentuje całość sprzedaży za pomocą faktur. Wystawiając je korzysta z oprogramowania, które uniemożliwia ingerencję w treść wystawionego dokumentu po jego zatwierdzeniu i ujęciu w ewidencji podatkowej. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy odbiorca zgłasza żądanie zmiany nabywcy wskazanego na fakturze. W takiej sytuacji spółka wystawia fakturę korygującą do zera, następnie wystawia fakturę sprzedaży, w której jako nabywca wskazany jest podmiot określony w otrzymanym wniosku. Spółka nie ma jednak możliwości przeprowadzenia korekty strony i system narzuca jej konieczność przeprowadzenia wirtualnego zwrotnego przyjęcia towaru. Następnie spółka „ponownie" wydaje rzecz podmiotowi będącemu rzeczywistym nabywcą, który powinien być wskazany w dokumencie nabycia. Faktura wystawiona po takiej operacji zawiera więc dane nabywcy (zgodnie z żądaniem) oraz aktualną datę jako datę zakończenia dostawy towaru. Podatnik opodatkowuje sprzedaż towaru w dacie jego rzeczywistego wydania (dostawy), czyli w dacie wskazanej w skorygowanym dokumencie.
Spółka zwróciła się do organu z pytaniem, czy w przypadku zmiany strony transakcji faktura korygująca zerująca nie wymaga odrębnego potwierdzenia odbioru, nie wpływa na rozliczenia z fiskusem, w tym czy wobec żadnego z dokumentów nie powstaje obowiązek zapłaty wykazanego w niej VAT w trybie art. 108 ustawy o VAT. Zdaniem spółki, faktura wystawiona w bieżącym okresie powinna być uznana za prezentującą prawidłowo zdefiniowaną datę zakończenia dostawy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 5 stycznia 2017 r. (1462-IPPP3.4512.744.2016.1.ISK) uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Zdaniem organu, wszystkie faktury muszą dotyczyć zdarzeń, które faktycznie mają miejsce. Niedopuszczalne jest rejestrowanie wskazanymi dokumentami wirtualnych zwrotów, które faktycznie nie następują. Stronę transakcji na wystawionej fakturze podatnik powinien zatem zmienić poprzez wystawienie faktury korygującej do wystawionej wcześniej faktury.
Spółka wniosła skargę na tę interpretację do WSA w Warszawie, jednak sąd przyznał rację organowi i oddalił skargę. W ocenie sądu nie może być tak, że strona poprzez pewne problemy techniczne i kłopoty z programem księgowym przedstawia rozwiązania, które są nie do zaakceptowania według obowiązujących przepisów. Ustawa o VAT jasno wskazuje, w jaki sposób w tego typu sytuacjach podatnik powinien postąpić.