Krótki kurs historii współczesnego Teatru Telewizji

„Poskromieniem złośnicy” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego rozpocznie się w piątek przegląd spektakli TVP Kultura w warszawskim kinie Elektronik.

Aktualizacja: 06.09.2017 23:38 Publikacja: 06.09.2017 19:08

Andrzej Piszczatowski, Edyta Olszówka, Sylwester Maciejewski, Rafał Królikowski w spektaklu „Słomkow

Andrzej Piszczatowski, Edyta Olszówka, Sylwester Maciejewski, Rafał Królikowski w spektaklu „Słomkowy kapelusz”

Foto: materiały prasowe

Przedstawienie to inauguruje krótką historię współczesnego teatru. Inscenizacja została wybrana nieprzypadkowo – w tym roku mija 20 lat od premier „Bzika tropikalnego" Witkacego w reż. Grzegorza Jarzyny oraz „Elektry" Sofoklesa w reż. Krzysztofa Warlikowskiego. Obie inscenizacje to ważna cezura – na scenie pojawiła się wtedy nowa grupa reżyserów, głęboko reinterpretujących m.in. teksty klasyczne. Jednym z nich było także szekspirowskie „Poskromienie złośnicy". Spektakl transmitowany w grudniu 2005 roku był pierwszą realizacją Warlikowskiego pokazaną w TVP. Po projekcji widzo wie będą mogli wziąć udział w spotkaniu z Piotrem Gruszczyńskim, współpracownikiem Warlikowskiego.

Wśród przedstawień proponowanych w przeglądzie znajdują się wyreżyserowane przez twórców zarówno młodszego, jak i starszego pokolenia.

Atrakcją tego weekendu będzie przedpremierowy pokaz monodramu „Rachela" w wykonaniu Jowity Budnik i w reżyserii Iwony Siekierzyńskiej. Adaptacji „Pism z getta warszawskiego" Racheli Auerbach dokonał Radosław Paczocha. Rachela Auerbach, postać istniejąca naprawdę, była kierowniczką kuchni w warszawskim getcie.

Swoje przeżycia spisała w dziennikach, a potem po wojnie, do końca swych dni, robiła wszystko, by przywrócić pamięć o dniach Zagłady. Po projekcji odbędzie się spotkanie z Jowitą Budnik, Radosławem Paczochą i Jarosławem Papisem, prezesem Fundacji Trzeci Wymiar Kultury.

W pierwszy weekend przeglądu TVP Kultura widzowie będą mogli także przypomnieć sobie „Słomkowy kapelusz" w reżyserii Piotra Cieplaka z 2005 roku z Teatru Powszechnego w Warszawie. XIX-wieczna farsa Eugéne'a Labiche'a to arcydzieło swojego gatunku. Dla Piotra Cieplaka to także opowieść o świecie, który sam stał się farsą. Za ten spektakl reżyser otrzymał prestiżową Nagrodę im. Konrada Swinarskiego, a występujący w roli pechowego pana młodego Adam Woronowicz uhonorowany został Nagrodą im. Aleksandra Zelwerowicza dla najlepszego aktora sezonu.

W programie przeglądu także m.in: „Sprawa Dantona" Przybyszewskiej w reżyserii Jana Klaty, „Wymazywanie" Bernharda w realizacji Krystiana Lupy, „Kosmos" W. Gombrowicza w reż. Jerzego Jarockiego, „Ferdydurke" Gombrowicza - Janusza Opryńskiego, „Sędziowie" Wyspiańskiego - Jerzego Grzegorzewskiego. „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku" Masłowskiej - Agnieszki Glińskiej.

Przegląd potrwa do maja 2018 roku. Projekcje będą się odbywały w każdą trzecią niedzielę miesiąca. Po pokazach rozmowy z udziałem twórców oraz krytyków.

Przedstawienie to inauguruje krótką historię współczesnego teatru. Inscenizacja została wybrana nieprzypadkowo – w tym roku mija 20 lat od premier „Bzika tropikalnego" Witkacego w reż. Grzegorza Jarzyny oraz „Elektry" Sofoklesa w reż. Krzysztofa Warlikowskiego. Obie inscenizacje to ważna cezura – na scenie pojawiła się wtedy nowa grupa reżyserów, głęboko reinterpretujących m.in. teksty klasyczne. Jednym z nich było także szekspirowskie „Poskromienie złośnicy". Spektakl transmitowany w grudniu 2005 roku był pierwszą realizacją Warlikowskiego pokazaną w TVP. Po projekcji widzo wie będą mogli wziąć udział w spotkaniu z Piotrem Gruszczyńskim, współpracownikiem Warlikowskiego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Teatr
„Elisabeth Costello” w Nowym Teatrze. Andrzej Chyra gra diabła i małpę
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Teatr
Zagrożone sceny. Czy wyniki wyborów samorządowych uderzą w teatry