Pierwsze kontrakty Francji i Niemiec dot. nowego myśliwca

Francja i Niemcy ogłosiły o podpisaniu dwuletniego kontraktu na sumę 65 mln euro finansową po równo przez oba kraje jako pierwszy krok w programie wspólnych prac nad myśliwcem bojowym następnej generacji

Publikacja: 07.02.2019 12:25

Pierwsze kontrakty Francji i Niemiec dot. nowego myśliwca

Foto: Bloomberg

Dassault Aviation i Airbus przystąpią do pracy nad koncepcją i konstrukcją, samolot ma być gotowy do 2025 r. i operacyjny od 2040 r., aby zastąpić myśliwce Rafale Dassaulta i Typhoony Eurofightera.

- Ten kontrakt został powierzony Airbusowi i Dassault, które są głównymi wykonawcami tego ambitnego systemu. To pierwsza cegła w tej niesłychanej budowli — powiedziała francuska minister obrony Florence Parly w towarzystwie stojącej obok niemieckiej minister Ursuli von der Leyen na uroczystości w centrali firmy Safran pod Paryżem.

Rządy obu krajów przyznały dodatkowe kontakty firmom zaangażowanym w ten program. Początkowe kontrakty zawarto na 2 lata. Francuska Safran i niemiecka MTU Aero Engines opracują wspólnie nowy silnik, obie firmy podpisały list intencyjny w tej sprawie. Francuska firma elektroniki wojskowej Thales i europejski producent pocisków rakietowych MBDA będą też uczestniczyć w programie. Pierwsze loty pokazowe mają być wykonane w 2025 r.

Ursula von der Leyen potwierdziła, że Hiszpania dołączy latem do tego programu. — Pracujemy nad tym. Mamy w planie, by Hiszpania dołączyła w najbliższych tygodniach i miesiącach — powiedziała.

- To jeden z najbardziej ambitnych programów obronnych stulecia w Europie — stwierdził szef działu wojskowo-kosmicznego w Airbusie, Dirk Hoke. Dla prezesa Dassault Aviation, Erica Trappier, ten nowy krok jest kamieniem milowym w zapewnieniu Europie jutrzejszej autonomii strategicznej — zacytował jego słowa „Financial Times".

Kanclerz Angela Merkel i prezydent Emmanuel Macron ogłosili po raz pierwszy w lipcu 2017 plan stworzenia nowego Systemu Przyszłej Walki Powietrznej (FCAS), który obejmie myśliwca i cały zakres towarzyszącej broni, także dronów.

Niemcy usunęły w ubiegłym tygodniu zasadniczą przeszkodę w realizacji tego projektu, ustąpiły pod żądaniami Francji i wykluczyły myśliwce F-35 Lockheeda Martina z miliardowego przetargu na zastąpienie myśliwców Tornado, nie dostosowanych do przenoszenia amerykańskiej broni jądrowej — przypomniał Reuter.

Paryż uprzedzał swych najbliższych sojuszników, że kupno zwłaszcza F-35 zniweczy plany pracy nad nowym myśliwcem do 2040 r., bo będzie to potencjalny konkurent dla dwustronnego projektu. W. Brytania ogłosiła w lipcu na salonie w Farnborough program prac nad własnym samolotem bojowym Tempest.

Europejscy wojskowi i szefowie firm uważają, że oba programy mogłyby i powinny ostatecznie połączyć się ze względu na konieczność konkurowania na arenie międzynarodowej i na koszty, bo opracowanie nowego samolotu bojowego wymaga wielu miliardów euro. Według pewnego francuskiego wojskowego, Paryż i Berlin są otwarte na wejście innych partnerów europejskich do FCAS.

Dassault Aviation i Airbus przystąpią do pracy nad koncepcją i konstrukcją, samolot ma być gotowy do 2025 r. i operacyjny od 2040 r., aby zastąpić myśliwce Rafale Dassaulta i Typhoony Eurofightera.

- Ten kontrakt został powierzony Airbusowi i Dassault, które są głównymi wykonawcami tego ambitnego systemu. To pierwsza cegła w tej niesłychanej budowli — powiedziała francuska minister obrony Florence Parly w towarzystwie stojącej obok niemieckiej minister Ursuli von der Leyen na uroczystości w centrali firmy Safran pod Paryżem.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił