Eksport przekroczy 170 mld euro

Polski eksport, podobnie jak cała gospodarka, musi nastawić się na większe wykorzystanie innowacji i nowoczesnych technologii.

Publikacja: 14.12.2015 20:00

Eksport w roku przyszłym wzrośnie nawet o 10–11 proc. do 188,7 mld euro

Eksport w roku przyszłym wzrośnie nawet o 10–11 proc. do 188,7 mld euro

Foto: 123RF

Wartość polskiego eksportu wzrośnie w tym roku o 7,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i przekroczy 170 miliardów euro – prognozują ekonomiści Banku Zachodniego WBK. Jeszcze wyższą dynamikę będzie miał eksport w roku przyszłym: wzrośnie nawet 10–11 proc. i dojdzie do 188,7 mld euro.

Mocne przyspieszenie

Najnowsze dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują dane za pierwsze dziesięć miesięcy: w okresie od stycznia do października zagraniczna sprzedaż polskich towarów warta była prawie 148,1 miliarda euro. To o 7 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Z kolei Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE na bazie pierwszych trzech kwartałów prognozowała w ub. miesiącu wzrost tegorocznego eksportu o 8,7 proc. w ujęciu r./r. do 172,4 mld euro. Natomiast na rok przyszły KUKE zakłada eksport wart 188 mld euro.

To pokazuje, że utrzymujące się od lat wysokie tempo wzrostu zagranicznej sprzedaży polskich towarów nie tylko nie zwalnia, ale jeszcze bardziej przyspiesza. I to mocno: dynamika eksportu w roku 2014 wobec roku 2013 wyniosła nieco ponad 5 proc. – Już chyba nikt nie ma wątpliwości, że odpowiadając za prawie połowę PKB, eksport nadaje mocny i trwały impet gospodarce – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

W okresie styczeń–październik zdecydowana większość polskiego eksportu – 84,1 proc. – trafiła na rynki krajów rozwiniętych. Z tego eksport do UE wart był 117,2 mld euro, o 9,4 proc. więcej niż w pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku. Tylko minimalnie słabszy niż w przypadku całej UE – o 0,1 pkt proc. – okazał się wzrost eksportu do strefy euro, który wyniósł 83,4 mld euro. Za to najwyższą dynamikę wzrostu miała sprzedaż na rynkach krajów rozwijających się. Choć eksport był dużo niższy – 13,5 mld euro, to w porównaniu z ub. rokiem podskoczył o 14,2 proc.

Ekonomiści nie ukrywają, że ta grupa rynków nabierać będzie coraz większego znaczenia. Zwłaszcza że zważywszy na konkurencję w UE i potrzebę zrekompensowania spadków sprzedaży na Wschodzie, większe zróżnicowanie kierunków ekspansji staje się coraz bardziej niezbędne.

Trzeba sięgać daleko

– Jest kilka kierunków dopasowanych do naszych branż, gdzie perspektywy wzrostu eksportu wydają się szczególnie dobre – uważa Antczak. Przykładowo w Chinach jest duży popyt na polskie słodycze, w krajach Bliskiego Wschodu uznaniem cieszy się polska biżuteria i kosmetyki, w Afryce chętnie kupowane są polskie produkty zbożowe. Ale choć w części odległych krajów sprzedajemy więcej – np. w Meksyku czy Argentynie, to w innych popyt na polskie produkty spada – np. w Brazylii, Algierii czy Maroku. – W sumie wzrost eksportu poza Europę był praktycznie zerowy – zaznacza ekonomista BZ WBK Marcin Luziński.

Lokomotywami polskiego eksportu są m.in. sprzedaż maszyn i urządzeń, części i komponentów dla fabryk samochodów oraz gotowe samochody, produkty spożywcze. Motoryzacja pobije swój rekord. Zakładamy, że w tym roku eksport branży przekroczy 20 mld euro – prognozuje Rafał Orłowski z firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.

Dobre wyniki wypracuje też branża meblarska. Przykładem jest Grupa Nowy Styl, która w tym roku została trzecim europejskim producentem mebli oraz krzeseł biurowych. Eksport stanowiący 81 proc. sprzedaży Grupy ma być w tym roku wart 280 mln euro, o 29 proc. więcej niż w ubiegłym. – Naszym celem na 2016 rok jest utrzymanie dwucyfrowego wzrostu – zapowiada Roman Przybylski, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy Nowy Styl.

Nowe technologie

Ale dla utrzymania przez kolejne lata wysokiego tempa wzrostu całego eksportu konieczne będzie jego przeorientowanie na nowe technologie i innowacje. – Gospodarki oparte na wiedzy i technologiach informacyjnych będą jedynymi liczącymi się w świecie w perspektywie kolejnych lat – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w BZ WBK.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Bisnode pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra gospodarki. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wartość polskiego eksportu wzrośnie w tym roku o 7,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i przekroczy 170 miliardów euro – prognozują ekonomiści Banku Zachodniego WBK. Jeszcze wyższą dynamikę będzie miał eksport w roku przyszłym: wzrośnie nawet 10–11 proc. i dojdzie do 188,7 mld euro.

Mocne przyspieszenie

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił