To już szóste w ostatnich latach rozszerzenie sieci dróg krajowych, na których pobierana jest opłata elektroniczna. W projekcie noweli rozporządzenia Rady Ministrów pojawiają się nowe płatne odcinki. Chodzi w sumie o 148 km dróg.

Autostrada A1 na odcinku węzeł Łodź Północ–węzeł Tuszyn (ok. 40,5 km); autostrada A2 na odcinku węzeł Rzeszów Wschód–węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,5 km); droga ekspresowa S1 na odcinku węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice–węzeł Żywiec Browar (ok. 15,5 km); droga ekspresowa S3 na odcinku węzeł Nowogard Zachód–węzeł Nowogard Wschód (ok. 7 km), droga ekspresowa S8 na odcinku skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D–węzeł Wrocław Południe (ok. 3,5 km); droga ekspresowa S8 na odcinku węzeł Rzgów–węzeł Łódź Południe (ok. 5 km); droga ekspresowa S8 na odcinku węzeł Paszków–węzeł Opacz (ok. 9,5 km); droga ekspresowa S8 na odcinku węzeł Powązkowska–węzeł Modlińska (ok. 5 km); droga ekspresowa S17 na odcinku Michałówka–węzeł Garwolin Południe (ok. 11 km); droga ekspresowa S74 na odcinku węzeł Kielce Bocianek–Cedzyna (ok. 5,5 km).

Po zmianie łączna długość sieci dróg krajowych objętych elektronicznym systemem poboru opłat wyniesie 3303 km, w tym ok. 1163 km autostrad, ok. 1328 km dróg ekspresowych i ok. 812 km dróg krajowych innych klas.

Elektroniczne systemy opłat są coraz powszechniejsze w Unii Europejskiej. Funkcjonują aktualnie w Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i Węgrzech. W kwietniu wprowadzono go w Belgii.

etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe