Dlaczego piesi giną na polskich drogach - statystyki Policji za 2019 rok

Winę pieszego uznano w zaledwie siedmiu procentach wszystkich zdarzeń drogowych. Wypadki były, gdy nieostrożnie wkraczali oni na jezdnię przed jadącym pojazdem.

Aktualizacja: 12.02.2020 09:17 Publikacja: 11.02.2020 18:51

Dlaczego piesi giną na polskich drogach - statystyki Policji za 2019 rok

Foto: Adobe Stock

Policyjna drogówka podsumowała 2019 r. na drogach. Tym razem pod kątem pieszych. Kim są sprawcy wypadków drogowych?

Za wypadki z pieszymi odpowiadają głównie kierowcy – to z ich winy doszło do 67,5 proc. wszystkich zderzeń z pieszymi. To wyższy odsetek niż rok wcześniej.

Piesi giną dlatego, że kierowcy nie ustępują im pierwszeństwa na pasach – to 62,2 proc. wszystkich wypadków; nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierowcę to trzecia najczęstsza przyczyna wszystkich wypadków drogowych w Polsce (12 proc.).

Do najczęstszych przyczyn wypadków z winy kierowcy należały: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (30 proc.), nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na wyznaczonym przejściu (20 proc.), niedostosowanie prędkości do warunków jazdy (13 proc.) oraz nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (9 proc.).

Wina pieszego została uznana w zaledwie siedmiu procentach wszystkich zdarzeń (62). Wypadkami najczęściej kończyło się nieostrożne wkraczanie pieszych na jezdnię przed jadącym pojazdem (35 proc.), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (29 proc.) lub wchodzenie na jezdnię na czerwonym świetle (27 proc.).

Czytaj także:

Zmiany w prawie drogowym: pierwszeństwo pieszego przed przejściem, jazda buspasem

Jak wynika ze statystyk stołecznej policji drogowej, piesi stanowią aż 60 proc. osób zabitych na warszawskich drogach. Podobne przyczyny wypadków odnotowano w Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu.

Według raportu Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu rok wcześniej na polskich drogach zginęło w sumie 2862 osób.

Co drugi zabity pieszy ginął właśnie na przejściu.

Ze statystyk wynika również, że do największej liczby wypadków doszło we wrześniu 2019 r. Wiele takich zdarzeń miało też miejsce w październiku, maju i czerwcu. Miesiącem, w którym załogi wypadkowe drogówki musiały interweniować najrzadziej, był natomiast luty.

Policjanci w swoim zestawieniu uwzględnili także podział na dni tygodnia oraz pory dnia. W ubiegłym roku do wypadków najczęściej dochodziło na początku tygodnia.

Niemal 30 proc. wszystkich ubiegłorocznych wypadków przytrafiło się między godzinami 14 a 18. Najwięcej jednak ofiar śmiertelnych odnotowano w przedziale czasowym 10–14.

Przy opracowaniu statystyk policjanci biorą pod uwagę wiele czynników, także przyczyny wypadków oraz ich sprawców.

W 2019 r. aż 93 proc. wypadków spowodowali kierowcy. Najliczniejszą grupę stanowią wśród nich osoby między 25. a 39. rokiem życia.

Policyjna drogówka podsumowała 2019 r. na drogach. Tym razem pod kątem pieszych. Kim są sprawcy wypadków drogowych?

Za wypadki z pieszymi odpowiadają głównie kierowcy – to z ich winy doszło do 67,5 proc. wszystkich zderzeń z pieszymi. To wyższy odsetek niż rok wcześniej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona