fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Postępowanie podatkowe

Fiskus czasem wie więcej o podatniku, niż on sam

Przemysław Pruszyński
Przemysław Pruszyński
konfederacjalewiatan.pl
Rozmowa z Przemysławem Pruszyńskim, doradcą podatkowym, sekretarzem Rady Podatkowej Lewiatana.

Nadchodzący trzydniowy Kongres Rady Podatkowej Lewiatana będzie poświęcony m.in. sprawozdawczości podatkowej. Dlaczego wybrali Państwo ten temat?

W ostatnich latach na przedsiębiorców nałożono wiele obowiązków informacyjnych, a organy skarbowe wyposażono w liczne narzędzia służące raportowaniu i analizie informacji. Dlatego można postawić tezę, że administracja skarbowa wie dzisiaj więcej o rozliczeniach podatników niż oni sami. Przekazywanie wielu danych w deklaracjach i ewidencjach JPK_VAT, sprawozdaniach finansowych, raportach o schematach podatkowych (MDR) czy też już niebawem w ramach publikowania strategii podatkowej, niekiedy wrażliwych i trudnych w pozyskaniu, generuje poważne koszty w przedsiębiorstwach. Przecież w większych firmach nad przygotowaniem tych informacji pracują całe sztaby ludzi, nie tylko w pionach księgowości i finansów. Jeśli – co może się zdarzyć – takie informacje będą wadliwe lub niepełne, to osoby zarządzające są narażone na różne, czasem dotkliwe, sankcje.

Czy fiskus efektywnie wykorzystuje te zgromadzone informacje?

Na pewno w jakimś stopniu tak, choć zastanawiamy się, czy tak duży wysiłek firm związany z przygotowaniem tych informacji nie idzie na marne. Podczas kongresu postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co podatnicy otrzymują w zamian za podzielenie się pełną wiedzą o swojej działalności oraz jak tę wiedzę wykorzystuje Krajowa Administracja Skarbowa.

Od lipca mają obowiązywać nowe zasady opodatkowania VAT handlu przez internet. Czego będzie można się o niech dowiedzieć?

Handel przez internet w ostatnich latach intensywnie się rozwijał, a okres pandemii jeszcze przyspieszył to zjawisko. Z każdym miesiącem przybywa firm sprzedających towary w kraju i za granicą w ten właśnie sposób. Nowe przepisy są wprowadzane równocześnie w całej Unii Europejskiej i mają ułatwić rozliczenia VAT, zwłaszcza dla przedsiębiorców sprzedających towary i usługi w wielu krajach. Zapewnią też lepszą pozycję konkurencyjną unijnych przedsiębiorców wobec platform sprzedażowych z Dalekiego Wschodu. Proces legislacyjny jeszcze trwa, a czasu zostało niewiele. Dlatego wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Finansów porozmawiamy o tym jak firmy powinny przygotować się do nowych obowiązków i rozliczeń VAT od e-handlu.

W ramach tzw. Polskiego Ładu maja być rozszerzone ulgi podatkowe na innowacyjność. Czy tym tematem Kongres tez się zajmie?

Z zainteresowaniem będziemy się przyglądali nowym propozycjom, gdy zostaną już ogłoszone ze szczegółami. Niemniej jednak, chcemy omówić dotychczas funkcjonujące ulgi B+R oraz IP Box. Porozmawiamy o efektach wspierania firm w podejmowaniu i prowadzeniu działalności innowacyjnej. Takie pionierskie przedsięwzięcia często są ryzykowne i kosztowne, ale dają największy impuls rozwojowy i szanse konkurowania polskich firm na rynkach międzynarodowych. Razem z przedstawicielami administracji poszukamy odpowiedzi jak powinien funkcjonować idealny system wspierania innowacyjności na gruncie przepisów prawa podatkowego. Mamy bowiem sygnały od przedsiębiorców, że te zachęty, które wyglądają atrakcyjnie w przepisach, nie zawsze w praktyce działają tak, ja by się można było tego spodziewać.

Jakiej frekwencji spodziewacie się państwo na Kongresie?

Na razie mamy ponad 200 zgłoszeń, ale spodziewam się znacznie więcej, bo tematy, o których tu mówiliśmy, są bardzo istotne dla wielu przedsiębiorców małych i dużych. Przewidujemy tez część warsztatową, podczas której będzie można nabyć praktycznej wiedzy o różnych formach rozliczeń podatkowych. Nie limitujemy liczby miejsc, tym bardziej że obrady będą w formule online. Zapraszamy do rejestracji na stronie konfederacjalewiatan.pl

Rozmawiał Paweł Rochowicz

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA