Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2019 r. (0114-KDIP-2.4010.524. 2018.3.AM).
Czytaj także: Skarbówka zaostrza przepisy dotyczące opodatkowania znaków towarowych
Polska spółka z o.o. S (wnioskodawca) i spółka B z siedzibą w Szwecji zawarły umowę licencyjną na korzystanie z modelu biznesowego. Przedmiotem umowy było przeniesienie przez B jako licencjodawcę na spółkę S jako licencjobiorcę praw oraz przywilejów umożliwiających korzystanie z modelu biznesowego, w tym niewyłączne i nieprzenaszalne prawo do używania znaku towarowego i logotypu S na warunkach określonych w umowie. S wchodzi w skład międzynarodowej grupy S, której podstawową działalnością jest świadczenie usług ochrony.
Z chwilą rozpoczęcia działalności w strukturach grupy S spółki prowadzące działalność w Polsce otrzymały, na podstawie postanowień umowy, m.in. możliwość korzystania z modelu biznesowego i wchodzących w jego skład wartości intelektualnych takich jak znak towarowy i logotypy.
Korzystanie z modelu biznesowego dostarcza wartości pozwalających na skuteczne wykorzystanie posiadanych zasobów i umiejętności, co finalnie powoduje osiągnięcie wyższego zysku oraz przewagę konkurencyjną. Zgodnie z postanowieniami umowy model biznesowy udostępniony do korzystania spółce S na podstawie umowy obejmuje m.in. obszerną dokumentację, materiały i dane, w tym systemy zarządzania, techniczne oraz operacyjne, zarządzanie ryzykiem, systemy wsparcia, znaki towarowe, techniki szkoleniowe, marketingowe i handlowe oraz finansowe, programy, metody i procedury, które mogą być zmieniane, ulepszane i rozwijane poprzez licencjodawcę.