Rząd stawia na auta z wtyczką

Dla rozwoju elektromobilności obok inwestycji potrzebne są działania kreujące popyt na elektryczne pojazdy.

Aktualizacja: 01.05.2017 20:11 Publikacja: 01.05.2017 19:34

Foto: 123RF

Zainwestowanie przez Polski Fundusz Rozwoju 40 mln zł w zakłady Cegielskiego w Poznaniu (HCP) ma umożliwić tej firmie rozwijanie nowych produktów, w tym napędów do elektrycznych pojazdów, którymi zainteresowany jest Ursus. Realizacja przygotowanej przez zarząd HCP strategii na lata 2017–2021 powinna doprowadzić do zwiększenia przychodów i osiągnięcia trwałej rentowności. Według wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego w średnioterminowej perspektywie Cegielski powinien już samodzielnie przyczyniać się do rozwoju polskiej gospodarki „w obszarze szeroko rozumianego przemysłu przyszłości". – My tym zakładom, które mają wyspecjalizowaną kadrę, determinację i potencjał, chcemy dać szansę nie tylko na przetrwanie, ale na drugie życie oraz rozwój – powiedział Morawiecki.

Inwestują w innowacje

Dofinansowanie poznańskiej fabryki jest elementem strategii PFR – inwestowania w spółki przemysłowe chcące się rozwijać dzięki innowacyjnym rozwiązaniom. – Z ponad 200 projektów strategii odpowiedzialnego rozwoju 40 współrealizowanych jest przez Grupę PFR. Poprzez lepszą koordynację, współpracę oraz nowe narzędzia polskie instytucje dostarczają finansowania dla rozbudowy infrastruktury, wzrostu przedsiębiorczości, innowacji czy eksportu – podkreśla Paweł Borys, prezes PFR.

Dla rozwoju elektromobilności, mającej stać się jednym z motorów gospodarczego wzrostu, potrzeba jednak nie tylko inwestycji, jak w Cegielskim. Konieczne są także zmiany prawne. Ministerstwo Energii zapowiada m.in. zwolnienie samochodów elektrycznych z akcyzy, wprowadzenie wyższego odpisu amortyzacyjnego dla użytkujących takie pojazdy firm, wprowadzenie dla nich bezpłatnego parkowania czy uprzywilejowanie w ruchu miejskim poprzez możliwość korzystania z buspasów. Przewidziano także inne stymulatory popytu: m.in. uruchomienie programów pilotażowych dla miast i samorządów, które mają zwiększyć zainteresowanie elektrycznymi pojazdami, np. poprzez wspieranie firm rozwijających elektryczny car sharing lub budujących floty elektrycznych samochodów usługowych.

Jednym z najważniejszych zadań niezbędnych dla rozpowszechnienia elektrycznych samochodów będzie jednak budowa infrastruktury ładowania, której obecnie nie ma. Resort energii co prawda zapowiada, że do 2020 r. powstanie sieć, na którą złoży się ponad 6 tysięcy punktów ładowania w 32 aglomeracjach. Ładowarki będą instalowane m.in. przy budynkach administracji publicznej. Niewykluczone, że kontrolowane przez państwo Orlen i Lotos będą je montować na stacjach paliw. Ale to wciąż tylko projekty.

Jak dotąd, zainteresowanie elektrycznymi autami ze strony potencjalnych użytkowników jest znikome. Jak podaje Samar, w 2016 r. w Polsce zarejestrowano 170 osobowych i dostawczych aut elektrycznych, a rok wcześniej 123.

Komunikacja na prąd

Obecnie większe szanse ma upowszechnianie elektrycznego transportu publicznego. I to on będzie szansą dla polskich producentów angażujących się w program rozwoju elektromobilności. Zwłaszcza że największe zagraniczne fabryki autobusów – jak twierdzi Marek Pol, przewodniczący rady nadzorczej Ursus Bus – mają ograniczone możliwości przestawienia się z napędów spalinowych na napędy alternatywne. – Nie robiliśmy własnych silników. Jesteśmy więc bardziej elastyczni, co daje nam szansę wyprzedzenia konkurencji – powiedział Pol „Rzeczpospolitej".

Ursus podpisał w ub. roku umowę na dostawy dziesięciu autobusów elektrycznych dla Warszawy. Także inne miasta są zainteresowane takimi pojazdami, np. 90-tysięczne Jaworzno, które podpisało kontrakt z Solarisem na dostawy 16 elektrycznych autobusów za ponad 35 mln zł.

Polski Fundusz Rozwoju wspiera gospodarkę

Mimo zaledwie rocznego okresu działalności PFR w obecnym kształcie (jest kontynuatorem PIR – Polskich Inwestycji Rozwojowych) udało się sfinalizować duże transakcje oraz ważne projekty inwestycyjne. 8 grudnia PFR poinformował o zakupie wspólnie z PZU 33 proc. akcji Pekao za 10,6 mld zł i wsparciu budowy silnej grupy finansowej, kontrolowanej przez polski kapitał. PFR ma także istotny udział w realizacji Programu Budowy Kapitału, będącego kluczowym elementem „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju". Wspierany będzie eksport: Grupa PFR w ramach Programu Ekspansji Międzynarodowej Polskich Przedsiębiorstw zaoferuje firmom nowoczesne i kompleksowe instrumenty finansowe oraz doradcze. Zintegrowana oferta dotycząca pakietów finansowania eksportu będzie łącznie warta nawet 60 mld zł. PFR zawarł także porozumienie z samorządami i instytucjami w celu rozwoju elektromobilności. Tworzy wspólnotę mającą kształtować zasady dotyczące tej branży w Polsce. PFR kieruje realizacją prac związanych z Programem e-Bus oraz wspiera Program Rozwoju Elektromobilności instrumentami finansowymi.

Zainwestowanie przez Polski Fundusz Rozwoju 40 mln zł w zakłady Cegielskiego w Poznaniu (HCP) ma umożliwić tej firmie rozwijanie nowych produktów, w tym napędów do elektrycznych pojazdów, którymi zainteresowany jest Ursus. Realizacja przygotowanej przez zarząd HCP strategii na lata 2017–2021 powinna doprowadzić do zwiększenia przychodów i osiągnięcia trwałej rentowności. Według wicepremiera i ministra rozwoju Mateusza Morawieckiego w średnioterminowej perspektywie Cegielski powinien już samodzielnie przyczyniać się do rozwoju polskiej gospodarki „w obszarze szeroko rozumianego przemysłu przyszłości". – My tym zakładom, które mają wyspecjalizowaną kadrę, determinację i potencjał, chcemy dać szansę nie tylko na przetrwanie, ale na drugie życie oraz rozwój – powiedział Morawiecki.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika
Materiał partnera
Handel z drugiej ręki napędza e-commerce
Materiał partnera
TOGETAIR 2024: drogi do ocalenia Ziemi