LOT z zyskiem za 2019

Rok 2019 LOT zakończył z zyskiem i znaczącym wzrostem przychodów. Rekordowy był również jeśli chodzi o zwiększenie liczy połączeń oraz liczbę przewiezionych pasażerów.

Aktualizacja: 30.09.2020 16:15 Publikacja: 30.09.2020 16:09

LOT z zyskiem za 2019

Foto: Adobe Stock

Był to zresztą dobry rok dla całego światowego lotnictwa cywilnego.

W 2019 r. LOT osiągnął przychód ze sprzedaży w wysokości 7,37 mld zł, czyli o ponad miliard zł więcej niż w 2018 r. . Wyniosły one wtedy 6,19 mld złotych. Zysk na działalności podstawowej (czyli z przewozu pasażerów i cargo) wyniósł 113,9 mln zł. W ubiegłym roku LOT przewiózł na pokładach rekordową liczbę 10 mln pasażerów i uruchomił 15 nowych połączeń. To kolejny rok, w którym spółka utrzymała rentowność, pomimo problemów z globalnym uziemieniem floty B737MAX i silnikami Rolls Royce w Boeingach 787.

Czytaj także: Wiceprezes LOT: Trafiliśmy do biznesowego piekła

Wynik z działalności operacyjnej przed amortyzacją (EBITDA) wyniósł w ub. roku 142,6 mln zł, a z kolei wynik na działalności operacyjnej (EBIT) 91,9 mln zł.

- W ubiegłym roku, czwarty rok z rzędu, wypracowaliśmy zysk i zwiększyliśmy skalę działalności przewożąc na pokładach rekordową liczbę 10 mln pasażerów. Potwierdza to, że strategia rentownego wzrostu, którą obraliśmy w 2016 r. była słuszna – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

W 2019 r. w stosunku do 2018 r. największą dynamikę wzrostu liczby pasażerów zanotowały rejsy dalekiego zasięgu (przyrost o 30,4 proc.). Na lotach krótko- i średniodystansowych przewieziono o 11,4 proc. więcej pasażerów niż rok wcześniej, a w rejsach krajowych o 4,7 proc. W 2019 r. zainaugurowano m.in.: trasy Warszawa-Miami, Warszawa-Delhi, Warszawa-Kolombo i Budapeszt-Seul, dzięki czemu na koniec roku w ofercie polskiego przewoźnika było ponad 120 połączeń.

– Oczywiście bieżący rok jest dla nas znacznie trudniejszy i skupiamy się teraz na optymalizacji naszej działalności, tak by przetrwać najtrudniejszy czas dla branży lotniczej. Na szczęście nasze wyniki z lat ubiegłych dowodzą, że potrafimy pracować z zaangażowaniem i osiągać założone cele - dodaje Rafał Milczarski .

LOT w tej chwili pracuje nad siatką zimową, czyli musi zdecydować które z dotychczas obsługiwanych kierunków pozostawi w sezonie zima 2020/2021. Polski przewoźnik zapewne również w najbliższych tygodniach zwróci się do rządu o pomoc publiczną, tak jak wcześniej już zrobili to praktycznie wszyscy przewoźnicy europejscy.

Był to zresztą dobry rok dla całego światowego lotnictwa cywilnego.

W 2019 r. LOT osiągnął przychód ze sprzedaży w wysokości 7,37 mld zł, czyli o ponad miliard zł więcej niż w 2018 r. . Wyniosły one wtedy 6,19 mld złotych. Zysk na działalności podstawowej (czyli z przewozu pasażerów i cargo) wyniósł 113,9 mln zł. W ubiegłym roku LOT przewiózł na pokładach rekordową liczbę 10 mln pasażerów i uruchomił 15 nowych połączeń. To kolejny rok, w którym spółka utrzymała rentowność, pomimo problemów z globalnym uziemieniem floty B737MAX i silnikami Rolls Royce w Boeingach 787.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe