Po co powstało LOT Polish Airlines. LOT dementuje plotki

Polska Grupa Lotnicza powołała LOT Polish Airlines. Czyli nową spółkę, która ma taką samą nazwę jak Polskie Linie Lotnicze LOT, tyle że po angielsku.

Aktualizacja: 09.06.2020 17:13 Publikacja: 09.06.2020 16:31

Po co powstało LOT Polish Airlines. LOT dementuje plotki

Foto: Bloomberg

Na rynku pojawiły się opinie, że jest to przygotowanie do kontrolowanej upadłości LOT-u i stworzenie możliwości przeniesienia aktywów do nowej firmy. PGL tłumaczy, że LOT Polish powstała w ramach porządkowania aktywów.

Czytaj także: Międzynarodowe loty od lipca?

LOT Polish została zarejestrowana 29 maja, jej kapitał, to 100 tysięcy złotych, zarząd jest dwuosobowy — a w jego skład wchodzą Stefan Maria Świątkowski i Maciej Tomasz Kacprzak, zaś rada nadzorcza, to Kamila Olkowicz, Dorota Jakubik oraz Martyna Emilia Wawer.

Biuro prasowe LOT zapytane przez „Rzeczpospolitą" powód powołania nowej firmy odpowiedziało: „Spółka LOT Polish Airlines S.A. powstała w ramach porządkowania działalności operacyjnej realizowanej w ramach Polskiej Grupy Lotniczej. W skład PGL i grupy LOT wchodzi obecnie 8 spółek zależnych mających "LOT" w nazwie, a LOT Polish Airlines jest jedną z nich. Spekulacje o rzekomej upadłości PLL LOT S.A. są nieuprawnione".

— Nie wierzę w to, że nowa spółka powstała przypadkiem. A opcji po co powstała, jest kilka. LOT aktywów prawie nie ma, wszystkie samoloty w leasingu, nawet pracowników coraz mniej na umowach o pracę. Być może linia może chcieć przenieść część leasingów i pracowników do nowej spółki, ogłosić upadłość starej i oddać samoloty nieprzeniesione — zastanawia się Dominik Sipiński, analityk ch-aviation.

Inna z teorii podaje nawet przypuszczalny czas ogłoszenia tej upadłości: po drugiej turze wyborów prezydenckich. Adrian Furgalski, ekspert rynku lotniczego nie bardzo wierzy w taki rozwój sytuacji. — Zawsze są jakieś wybory, a bankructwo LOT-u nie zostałoby łatwo zapomniane – uważa. — Przecież według rządzących to rząd PO PSL, przymierzał się do bankructwa LOT-u, a Prawo i Sprawiedliwość jest tym ugrupowaniem politycznym, które narodowego przewoźnika uratowało i stworzyło warunki do rozwoju. Przecież niewiele osób zrozumie, że Polskie Linie Lotnicze LOT bankrutują, a LOT Polish Airlines będą teraz narodowym przewoźnikiem. Nie sądzę, żeby to był plan celowy. Natomiast tworzenie tej spółki jest formą nacisku na kooperantów LOT-u, którzy nie chcą rozmawiać. To nie jest niczym nadzwyczajnym w świecie lotniczym — dodaje.

Jego zdaniem tworzenie nowej spółki jest formą nacisku na kooperantów LOT-u, z którymi polski przewoźnik. To nie jest niczym nadzwyczajnym w świecie lotniczym. Taki zabieg zastosowały władze szwajcarskie, kiedy zbankrutował Swissair i powstał Swiss, a potem Belgowie, kiedy zbankrutowała Sabena i pojawiły się Brussels Airlines. Przymierzał się do tego także były dwukrotny prezes LOT-u, Sebastian Mikosz, który chciał przenieść majątek LOT-u do Eurolotu.

— Wydaje mi się jednak, że wszystkie scenariusze trzeba mieć na biurku rozpatrzone i w odpowiednim momencie użyć scenariusza właściwego. Nie ma jednak podstaw do tego, żeby samoloty z żurawiem na ogonie przestały latać — podkreśla Adrian Furgalski.

Na rynku pojawiły się opinie, że jest to przygotowanie do kontrolowanej upadłości LOT-u i stworzenie możliwości przeniesienia aktywów do nowej firmy. PGL tłumaczy, że LOT Polish powstała w ramach porządkowania aktywów.

Czytaj także: Międzynarodowe loty od lipca?

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej