W pierwszym półroczu przybyło w Polsce ponad 180 tys. powierzchni handlowej – wynika z analiz firmy doradczej Cushman & Wakefield. – Prawie 80 proc. to zarówno otwarcia nowych, jak również rozbudowy już istniejących centrów handlowych – podaje Małgorzata Dziubińska, ekspert Cushman & Wakefield. – Aż 15 proc. stanowiły nowe i rozbudowane parki handlowe, a 6 proc. nowej podaży to centra wyprzedażowe.
Z analiz C&W wynika, że w pierwszym półroczu do użytku oddano m.in. Forum Gdańsk (62 tys. mkw.), Gemini Park w Tychach (36,6 tys. mkw.), rondo Wiatraczna w Warszawie (11 tys. mkw.), Galerię Piastova w Gnieźnie (9,5 tys. mkw.), Galerię nad Potokiem w Radomiu (niespełna 5,2 tys. mkw.), Galerię Bursztynową w Ostrołęce (to rozbudowa istniejącego obiektu o park handlowy o powierzchni 5 tys. mkw.).
Joanna Tomczyk, analityk firmy doradczej JLL, prognozuje, że do końca tego roku tylko rynek centrów handlowych może się wzbogacić o kolejne 198 tys. mkw. powierzchni. – Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej to już niemal 14 mln mkw., z czego 71 proc. przypada na centra handlowe (9,9 mln mkw.) – podaje. – 27 proc. to parki i wielkopowierzchniowe, magazyny handlowe (3,8 mln mkw.), a 2 proc. – centra wyprzedażowe (0,25 mln mkw.).
Światowy poziom
Na rynku outletów, jak mówi Małgorzata Dziubińska, w pierwszym półroczu pojawił się jeden nowy obiekt – Smart Outlet Center Bydgoszcz, który jest pierwszym centrum wyprzedażowym w tym mieście. – Segment parków handlowych (o powierzchni powyżej 5 tys. mkw.) zasiliły dwa obiekty: Saller Retail Park w Oławie i Vendo Park w Dąbrowie Górniczej – wskazuje przedstawicielka Cushman & Wakefield. – Dwa inne parki rozbudowały się o kilka tysięcy metrów. Park handlowy Kalinka w Kaliszu powiększył się o ok. 1,5 tys. mkw., a park handlowy Kraśnicka w Lublinie – o 2,5 tys. mkw. Na rynek weszło również kilkanaście mniejszych parków typu convenience i powierzchni poniżej 5 tys. mkw. stanowiących uzupełnienie oferty handlowej w mniejszych miejscowościach lub dopełnienie lokalnej oferty w większych miastach – opowiada.
I dodaje, że prawie 80 proc. powierzchni handlowej oddanej do użytku w pierwszej połowie roku zasiliło największe rynki liczące ponad 400 tys. mieszkańców.