Dworzec Centralny już z nową elewacją

Koniec prac związanych z termomodernizacją Dworca Centralnego w Warszawie. PKP zakończyła wymianę elewacji obiektu składającej się ze szkła i aluminium.

Publikacja: 13.11.2015 11:13

Dworzec Centralny już z nową elewacją

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Nowa stolarka jest podobna to oryginalnej, która została zamontowana na budynku dworca w latach 70, ale spełnia nowe, surowsze wymogi technologiczne. Jest bezpieczniejsza, a szyby są bardziej odporne na uszkodzenia. Użyto w nich szkła selektywnego: z jednej strony zapewnia dobre oświetlanie wewnątrz budynku, z drugiej ogranicza przepuszczanie ciepła.

- Budynek będzie lepiej utrzymywał ciepło w okresie zimowym oraz mniej nagrzewał się latem. Zmaleją również koszty utrzymania – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik PKP SA.

Fasada ze szkła i aluminium została wymieniona w całym budynku dworca. Inwestycję realizowała firma Buma Factory. Przedsięwzięcie kosztowało 8,4 miliona złotych i zostało sfinansowane z funduszy własnych PKP oraz budżetu państwa.

Wymiana szklanej elewacji to ostatni etap inwestycji realizowanej przez PKP S.A. w celu ocieplenia Dworca Centralnego. W tym roku spółka przeprowadziła prace związane z izolacją termiczną stropodachu oraz zamontowała system ogrzewania w hali głównej.

Na poprawienie wyglądu dworca PKP wyda ok. 20 milionów złotych. Powstaje nowa antresola, na którą z poziomu zero będzie można dotrzeć schodami ruchomymi. Podróżni zyskają w ten sposób dodatkową przestrzeń. Zmienia się nieremontowana dotychczas galeria zachodnia wraz z dojściem do stacji WKD Śródmieście i część galerii północnej. Ich nowy wygląd będzie wpisywał się w układ pozostałych galerii podziemnych. Z kolei przeniesienie lokali na galerii zachodniej na jedną stronę pozwala na uzyskanie większej przestrzeni w podziemnych korytarzach.

O ile prace na dworcu warszawskim to praktycznie tylko lifting, na innych dworcach modernizacja jest gruntowna. W Gliwicach PKP wydaje 156 mln zł na przebudowę nie tylko budynku dworcowego, ale także tuneli i peronów. Połowę inwestycji finansuje UE. W Szczecinie prace rozbiórkowe przy dworcu zaczęły się już w styczniu. W Łodzi, gdzie za 1,75 mld zł powstaje nowy dworzec Łódź Fabryczna, który ma być jednym z najnowocześniejszych w Europie. W ubiegłym miesiącu do użytku oddany został dworzec w Bydgoszczy. Inwestycja objęła budowę nowego obiektu i modernizację budynku pomiędzy peronami, a także gruntowny remont peronów wraz z podziemnymi przejściami. Całościowy koszt projektu sięgnął 197 mln zł. Przedsięwzięcie zostało w większości sfinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość unijnego dofinansowania wyniosła około 120 mln zł.

Dwa lata temu PKP zainwestowała w dworce 115 mln zł, w ubiegłym roku (17 zakończonych inwestycji) wydała 220 mln zł. W tym roku wydatki maja zbliżyć się do 400 mln zł.

Obok budowy i modernizacji dworców w dużych miastach zupełnie nowym przedsięwzięciem jest budowa tanich dworców systemowych. Pierwszy z takich dworców uruchomiono w sierpniu w Nasielsku. Natomiast w przyszłym roku PKP będzie realizować kolejny oszczędnościowy projekt – dworców sezonowych. Pierwsze zostaną uruchomione nad morzem: w Juracie, Jastarni i Kuźnicy. Będą niewielkimi obiektami modułowymi, z poczekalnią, małym lokalem usługowym i zadaszoną wiatą. Koszt budowy razem z projektem zamknie się w kwocie 1 mln zł.

Nowa stolarka jest podobna to oryginalnej, która została zamontowana na budynku dworca w latach 70, ale spełnia nowe, surowsze wymogi technologiczne. Jest bezpieczniejsza, a szyby są bardziej odporne na uszkodzenia. Użyto w nich szkła selektywnego: z jednej strony zapewnia dobre oświetlanie wewnątrz budynku, z drugiej ogranicza przepuszczanie ciepła.

- Budynek będzie lepiej utrzymywał ciepło w okresie zimowym oraz mniej nagrzewał się latem. Zmaleją również koszty utrzymania – mówi Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik PKP SA.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej