Społeczna inspekcja pracy i Państwowa Inspekcja Pracy powinny ze sobą współdziałać. Ich wspólnym celem jest bowiem dążenie do poprawy skuteczności działań zmierzających do eliminowania nieprawidłowości, szczególnie w zakresie technicznego bezpieczeństwa pracy.
Czytaj także: Wybór społecznego inspektora pracy poza kontrolą zewnętrzną
Na wniosek związków zawodowych Państwowa Inspekcja Pracy może przeprowadzić szkolenie i instruktaż oraz udzielać pomocy w szkoleniu społecznych inspektorów pracy, a także podejmować działania na rzecz doskonalenia i zwiększenia skuteczności działania społecznej inspekcji pracy.
W gestii inspektorów PIP jest przeprowadzanie kontroli wykonania zaleceń i uwag społecznych inspektorów pracy. Na umotywowany wniosek zakładowego społecznego inspektora pracy, uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi, dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników, inspektorzy pracy przeprowadzają kontrole oraz wszczynają postępowanie w sprawach o wykroczenia przeciwko prawom pracownika.
Analiza sytuacji
W toku wykonywania czynności kontrolnych inspektor pracy współdziała ze związkami zawodowymi, organami samorządu załogi, radami pracowników i społeczną inspekcją pracy. Dotyczy to każdej kontroli, a nie tylko takiej, której inicjatorem jest sip. Obowiązek współdziałania oznacza, że inspektor pracy powinien przedstawić tematykę oraz zakres kontroli, jak też wysłuchać opinii i uwag społecznego inspektora pracy oraz przedstawicieli organizacji związkowych w zakresie stanu warunków pracy panujących w kontrolowanym zakładzie. Uprawnieniem zakładowego społecznego inspektora pracy jest uczestnictwo w kontrolach przeprowadzanych w firmie przez inspektora pracy PIP oraz w podsumowaniu kontroli.