fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kadry

Rynek HRM: nowe wyzwania przed polskimi pracodawcami i agencjami zatrudnienia

123RF
Rekordowo niskie bezrobocie, wysoka liczba wakatów, napływ pracowników z coraz dalszego Wschodu, ale także otwieranie granic niemieckich czy ciągły brak specjalistów na rynku stawia przed polskimi pracodawcami i agencjami zatrudnienia coraz to większe wyzwania.

Rekordowo niska stopa bezrobocia na poziomie 5,8 proc., wzrost nowych miejsc pracy w 2018 r. w stosunku do 2017 r. o 7 proc. oraz 165 tys. wolnych stanowisk w naszym kraju (wzrost o 35 proc. r/r) – oto realia polskiego rynku pracy. Jak wpłyną one na zatrudnienie w 2019 r.? Jakie trendy w zakresie rekrutacji i zarządzania pracownikami mają szansę być kontynuowane, a które się nie sprawdziły i wygasną? Na te i inne pytania odpowiadają eksperci z LeasingTeam Group – największej polskiej grupy spółek doradztwa personalnego.

Czytaj też:

Employer branding: dlaczego warto inwestować w pozytywny wizerunek firmy na rynku

Employee experience, czyli jak dział HR może budować więź z potencjalnymi i obecnymi pracownikami

RODO – egzamin roku

Niewątpliwie wydarzeniem roku 2018 dla branży HR było wprowadzenie regulacji prawnych RODO. Nowe przepisy ochrony danych osobowych dotknęły znacząco agencje zatrudnienia, które na bieżąco gromadzą i wykorzystują informacje o osobach fizycznych – pracownikach i kandydatach.

Wyzwaniem była nie tylko kwestia operacyjnego wdrożenia RODO w organizacjach, ale przede wszystkim wypracowanie nowych praktyk zdobywania i przetwarzania kontaktów do kandydatów. W konsekwencji silnie wzrosła rola headhuntingu, czyli aktywnego poszukiwania pracowników. Obserwujemy, że coraz większy udział w rekrutacji mają kanały społecznościowe typu LinkedIn oraz Facebook, szczególnie w obszarze rekrutacji stałych prowadzonych przez nasze spółki Professional oraz ITLT.

Posiłki ze Wschodu

Nawet najlepsze narzędzia i platformy do komunikacji nie zmienią faktu, że na polskim rynku brakuje rąk do pracy. Zestawiając dane z GUS, mówiące o 165 tys. nieobsadzonych stanowisk w II kwartale 2018 r. z najniższym od lat bezrobociem na poziomie 5,8 proc. (Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) oraz wchodzeniem na rynek kolejnych roczników niżu demograficznego, obserwujemy sytuację, jakiej jeszcze dotąd na polskim rynku pracy nie było – ogromny popyt na pracowników ze Wschodu.

- Polska jest atrakcyjnym krajem zatrudnienia dla obywateli ze Wschodu. Szacuje się, że obecnie pracuje u nas około 1,5 mln pracowników z Ukrainy. Krąg poszukiwań z miesiąca na miesiąc się jednak poszerza. Coraz częściej zatrudniamy pracowników z dużo odleglejszych krajów, jak np. Mołdawia, Nepal, Indie, Azerbejdżan, a nawet Wietnam. Przed polskimi pracodawcami coraz poważniej rysuje się nowe wyzwanie – zarządzanie środowiskiem wielokulturowym oraz tworzenie odpowiednich do tego warunków pracy – mówi Aneta Sztompka, Dyrektor ds. Rozwoju Rynków Zagranicznych w LeasingTeam Group odpowiadająca za rekrutacje pracowników ze Wschodu.

W perspektywie otwarcia niemieckiego rynku pracy dla obywateli spoza UE, warto postawić sobie pytanie, czy Polska dla pracowników ze Wschodu będzie ostatnim czy pierwszym przystankiem w drodze do rozwoju zawodowego.

Kierunek – niemiecki rynek pracy

Niemcy odczuwają dotkliwy brak specjalistów. Według danych z III kwartału 2018 r. potrzebują rekordowe ok. 1,24 mln fachowców, inżynierów, osób z branży IT. Chcąc przeciwdziałać nasilającemu się trendowi, niemiecki rząd przyjął projekt ustawy imigracyjnej, mającej na celu ułatwienie zatrudniania specjalistów spoza UE. Biorąc pod uwagę znaczącą różnicę w wysokości wynagrodzeń w Polsce i Niemczech na korzyść naszych zachodnich sąsiadów, polscy przedsiębiorcy zaczęli obawiać się utraty pracowników ze Wschodu. Na ile ich niepokój ma uzasadnienie?

- Warto zauważyć, że złagodzenie dotychczasowych przepisów, wchodzące w życie z 1 stycznia 2020 r., znosi jedynie obowiązek testu rynku pracy – tzw. testu pierwszeństwa polegającego na możliwości zatrudnienia obcokrajowca na dane stanowisko, tylko po uprzednim sprawdzeniu braku możliwości zatrudnienia obywatela Niemiec. Utrzymane zostaną jednak pozostałe standardy, tj. zdolność samodzielnego utrzymania się, posiadanie wymaganych kwalifikacji, wykształcenia i doświadczenia zawodowego oraz znajomość języka niemieckiego. Oznacza to, że zmiana przepisów w zatrudnianiu cudzoziemców spoza UE dotyczyć będzie tylko pracowników z kwalifikacjami i doświadczeniem zawodowym. W naszej ocenie obawy polskich przedsiębiorców o masową utratę pracowników ukraińskich mogą okazać się znacznie przesadzone. Istnieje wprawdzie prawdopodobieństwo, że Polska stanie się miejscem tranzytowym dla Ukraińców w drodze na Zachód – po zarobieniu odpowiedniej sumy w naszym kraju, część z nich może zdecydować się na wyjazd – będzie to jednak wolny, kilkuletni proces – powiedziała Anna Macheta, Dyrektor ds. Rozwoju w CPC Consulting Group – spółce LeasingTeam Group odpowiedzialnej za transgraniczne delegowanie pracowników do Niemiec.

Specjaliści pilnie poszukiwani

Podobnie jak w Niemczech, w Polsce również najbardziej poszukiwani są wykwalifikowani specjaliści, jak np. deweloperów IT, architekt systemów IT, analityk, specjalista ds. sztucznej inteligencji, projektant robotów, pracownik działu R&D czy specjalista ds. marketingu cyfrowego i e-commerce.

- Pracodawcom będzie zależało na zatrudnieniu osób z doświadczeniem i udokumentowanymi kompetencjami. Mimo że pracownicy stają się coraz bardziej elastyczni i nierzadko posiadają doświadczenie w pracy w kilku zawodach, to jednak popyt w tych obszarach nie jest w stanie sprostać podaży. Dlatego też branża będzie poszukiwała coraz bardziej kreatywnych sposobów rekrutacji oraz możliwości zatrudniania np. poprzez tworzenie wirtualnych zespołów czy cyfrowych miejsc pracy, które będą gromadziły w e-przestrzeni wykwalifikowanych pracowników. Wydaje się więc, że w batalii o pracownika wygrają Ci pracodawcy, którzy będą w stanie zapewnić kreatywne i rozwojowe środowisko pracy – powiedziała Anna Kurczewska-Formela, Dyrektor Rekrutacji w Professional – spółce LeasingTeam Group odpowiedzialnej za rekrutacje stałe i outsourcing white collar.

Rynek stawia na poprawę komunikacji

Skoro liczba specjalistów na rynku jest ograniczona, to przewagą w pozyskaniu kandydatów staną się szybkie dotarcie i dobra komunikacja z rekruterem. Czynnikami sukcesu zaś będą: dobra i szybka komunikacja poprzez media społecznościowe, jasne warunki zatrudnienia oraz przekazanie informacji zwrotnej. Narzędziami, które przyspieszają kontakt z kandydatami są komunikatory społeczne typu WhatsApp, Viber oraz Messenger, których znaczenie będzie z miesiąca na miesiąc rosło, również w komunikacji na linii rekruter – kandydat.

Rosnącym trendem wzmacniającym dobry kontakt z kandydatem będzie również przedstawianie finansowych warunków zatrudnienia już w ogłoszeniu o pracę. Według badania „Jakość procesów rekrutacji" (XI-XII 2018 r.), którego partnerem był LeasingTeam Group, aż 86 proc. kandydatów tego oczekuje. W naszej ocenie, z największą mocą trend ten nasili się w obszarze pracy tymczasowej, outsourcingu oraz rekrutacji do branży IT. Takie działania wzmacniają bowiem otwartość w komunikacji z kandydatem i przyspieszają proces rekrutacji.

Automatyzacja, outsourcing oraz EB – top 3 w 2019 r.

Trudności w obsadzeniu wakatów generują dwa widoczne trendy obserwowane w organizacjach. Z jednej strony firmy stawiają na automatyzację pracy, procesów i stanowisk, z drugiej dostrzegają konieczność zadbania o obecnych pracowników w taki sposób, by ci nie chcieli odchodzić z pracy.

Pierwszy trend, mocno zaznaczający się już w 2018 r., stawia na niwelowanie przez przedsiębiorców negatywnych skutków wakatów, poprzez automatyzację większej liczby stanowisk pracy lub outsourcing usług. Aby mniejsza grupa pracowników była w stanie poradzić sobie z rosnącą ilością pracy, potrzebuje nowoczesnych narzędzi cyfrowych. I tak, na przykładzie branży HR, będą to systemy informatyczne służące do wstępnej selekcji, kategoryzacji i porównywania kandydatów czy działania wykorzystujące narzędzia mediów społecznościowych.

Drugim kierunkiem wskazywanym jako kluczowy dla przedsiębiorców na rok 2019 jest zatrzymanie obecnych pracowników. Jednak nie poprzez podnoszenie płac, a działania w obszarze Employer Brandingu. Duże koszty rekrutacji nowych osób, czas potrzebny na ich wdrożenie generuje niepotrzebne straty, którym można zapobiec, wdrażając przemyślaną strategię działań pro-pracowniczych wewnątrz organizacji. Tworząc przyjazne i nowoczesne środowisko pracy, możliwości rozwoju oraz zapraszając do zaangażowania w budowanie firmy, powodujemy, że nie tylko obecni pracownicy rzadziej będą opuszczać daną organizację, ale również pozytywnie o niej mówić. W konsekwencji kandydaci tym łatwiej i chętniej będą aplikować do pracy na wolne stanowiska.

– Kultura w organizacji jest ogromnie ważna, co widzimy na co dzień, rekrutując pracowników. Idealnym przykładem potwierdzającym te słowa jest jeden z naszych klientów z branży FMCG. Co miesiąc delegujemy do niego kilkuset pracowników tymczasowych. Choć wysokość wynagrodzenia nie jest najwyższa na rynku, pracownicy z wielką chęcią rozpoczynają tam pracę i zostają przez pełne 18 miesięcy. Cenią sobie otwartość załogi, życzliwość kadry zarządzającej, ale też jasne zasady współpracy. Dlatego pracując z klientami, staramy się dobrze poznać panującą tam kulturę organizacyjną, by już proces rekrutacji przeprowadzić w oparciu o jej zasady. Tworzy to spójny obraz w oczach kandydatów i przekłada się na sukces zatrudnienia – powiedziała Katarzyna Janusz, Dyrektor Operacyjna w LeasingTeam, spółce świadczącej usługę pracy tymczasowej i outsourcingu procesów i funkcji. Podsumowanie

Z jednej strony pojawiają się nowe narzędzia automatyzacji pracy, z drugiej wzrasta nacisk na działania w obszarach miękkich, tj. komunikacji czy Employer Brandingu. Zwycięzcami będą przedsiębiorcy, którzy zainwestują w pracowników ze Wschodu, ci którzy postawią na nowe technologie czy firmy, które postanowią zadbać o obecnych pracowników? A może model mieszany jednoczesnego rozwoju w tych trzech obszarach będzie stanowił o sukcesie? Rok 2019 już za kilka miesięcy pokaże, który trend będzie najbardziej skuteczny i przyniesie największe korzyści.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA