Duże sklepy już odczuły zakaz handlu

Sprzedaż detaliczna rosłaby wyraźnie szybciej, gdyby nie obowiązujący od marca zakaz handlu w niektóre niedziele – wyliczyli ekonomiści Credit Agricole Bank Polska.

Aktualizacja: 26.11.2018 12:34 Publikacja: 26.11.2018 10:05

Duże sklepy już odczuły zakaz handlu

Foto: materiały prasowe

„Każda niedziela z zakazem handlu obniża dynamikę realnej (liczonej przy założeniu stałych cen – red.) sprzedaży o około 1 pkt proc." – napisali ekonomiści w poniedziałkowym raporcie.

Czytaj także: Nowy bój o zakaz handlu w niedzielę

Od marca do października tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w ujęciu realnym wynosiło średnio 6,5 proc. rok do roku. Biorąc pod uwagę to, że w tym okresie w każdym miesiącu wypadały dwie albo trzy niedziele z zakazem handlu, ustalenia ekonomistów Credit Agricole sugerują, że gdyby handel był dozwolony we wszystkie niedziele, sprzedaż rosłaby średnio w tempie 8,5-9,5 proc. rok do roku. Dla porównania, w 2017 r. sprzedaż detaliczna w ujęciu realnym rosła średnio w tempie 7,1 proc. rok do roku.

Ekonomiści podkreślają jednak, że wpływ zakazu handlu w niedzielę na szeroko rozumianą konsumpcję z pewnością był mniejszy. Sprzedaż detaliczna to wskaźnik odzwierciedlający wydatki gospodarstw domowych w sklepach zatrudniających co najmniej dziewięć osób. Nie obejmuje on więc m.in. większości zakupów w internecie oraz w lokalach gastronomicznych. Tymczasem zakaz handlu w niedzielę spowodował prawdopodobnie przesunięcie części wydatków z punktów, które są nim objęte, do innych detalistów.

„Niektórzy klienci ze względu na wprowadzenie zakazu handlu realizowali swoje zakupy w sklepach internetowych zamiast stacjonarnych (np. sprzęt RTV, AGD). Takie transakcje często nie są uwzględnione w danych GUS (dotyczących sprzedaży detalicznej – red.) ze względu na kryterium liczby osób zatrudnionych. Ponadto, niedziele z zakazem handlu mogły prowadzić do zwiększonego popytu gospodarstw domowych na usługi, np. gastronomiczne, celem substytucji zakupów żywnościowych" – tłumaczy zespół ekonomistów, którym kieruje Jakub Borowski.

Analitycy Credit Agricle zwracają przy tym uwagę, że dostosowanie zwyczajów zakupowych do nowych realiów mogło zająć konsumentom nieco czasu. W efekcie w II kwartale zakaz handlu mógł negatywnie wpłynąć także na dynamikę szeroko rozumianej konsumpcji, ale w kolejnych kwartałach wpływ ten stopniowo zanikał.

„Każda niedziela z zakazem handlu obniża dynamikę realnej (liczonej przy założeniu stałych cen – red.) sprzedaży o około 1 pkt proc." – napisali ekonomiści w poniedziałkowym raporcie.

Czytaj także: Nowy bój o zakaz handlu w niedzielę

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Producent sprzętu Thermomix zwiększa sprzedaż
Handel
Sankcje odcinają rosyjski handel
Handel
Whirlpool tnie zatrudnienie. To może być dopiero początek
Handel
Ukraina liberalizuje politykę walutową
Handel
Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla