Gwarancja jest pisemnym, bezwarunkowym zobowiązaniem banku lub ubezpieczyciela do zapłaty na rzecz beneficjenta określonej kwoty pieniężnej, w przypadku gdyby zleceniodawca nie wywiązał się z zobowiązań objętych gwarancją.

Gwarancje mogą być alternatywą dla blokowania środków jako depozytu zabezpieczającego zapłatę czynszu lub np. wpłaty wadium w przetargu, dzięki czemu nie ma konieczności angażowania własnych środków pieniężnych przy realizacji kontraktów lub umów.

Gwarancje mogą też zastąpić limity ubezpieczeniowe, dzięki którym dostawcy zabezpieczają zapłatę za dostarczone towary. Dostawca zyskuje pewność terminowego uregulowania zobowiązań przez odbiorcę. Gwarancja może więc być ważnym argumentem w negocjacjach warunków handlowych i tym samym przyczynić się do ograniczenia rotacji kapitału obrotowego. W konsekwencji może też spowodować poprawę płynności finansowej firmy.