Niebawem minie rok obowiązywania scentralizowanych rozliczeń VAT w gminach. Zainicjowało je orzeczenie sądu europejskiego, tj. TSUE (C-276/14) z 29 września 2015 r. rozpatrującego sprawę Gminy Wrocław przeciwko ministrowi finansów. A następnie specustawa centralizacyjna z 5 września 2016 r. W artykule skupimy się na czterech najważniejszych zmianach będących skutkiem tej centralizacji.
1. Utrata prawa do zwolnień
Żaden samodzielny podmiot – należący do grona drobnych przedsiębiorców – nie musi rozliczać podatku VAT. Chodzi o podmioty, których roczny limit obrotu nie przekracza kwoty w wysokości 200 tys. zł (przed 2017 rokiem limit ten wynosił 150 tys. zł). Do ww. rocznego limitu obrotu wliczany jest tylko obrót netto ze sprzedaży i to wyłącznie ze stawkami VAT. Oznacza to, że do obrotu tego nie wlicza się kwot z tytułu świadczenia usług, które są zwolnione od podatku VAT i zostały wymienione w art. 43 ustawy o VAT. Tak wynika z brzmienia art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, ustanawiającego podmiotowe zwolnienie od VAT. A ponieważ gminne jednostki i zakłady budżetowe, które do dnia centralizacji traktowane były jako samodzielne gospodarczo podmioty, wykonywały głównie czynności zwolnione od VAT typu: opieka społeczna, opieka nad dziećmi i młodzieżą, kształcenie i wychowanie, zakwaterowanie w bursach i internatach, zatem miały prawo korzystać z tego podmiotowego zwolnienia od VAT.
Po dniu centralizacji ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi, gmina jako podatnik VAT, która wykonuje obok czynności objętych stawkami VAT, także czynności zwolnione od VAT (głównie za pomocą tych jednostek), musi zacząć je traktować jako opodatkowane i także wykazywać w swojej zbiorczej deklaracji VAT-7 (w poz. 10).
2. Rozliczenia wewnętrzne
Po scentralizowaniu rozliczeń VAT w gminie, powstała ich nowa kategoria, tzw. rozliczenia wewnętrzne. Są to czynności wykonywane pomiędzy jednostką lub zakładem budżetowym a ich gminą (i na odwrót) oraz pomiędzy sobą. Czynności te od momentu centralizacji VAT w gminach, nie podlegają VAT. Przy scentralizowanym modelu rozliczeń, obowiązek w zakresie podatku VAT pojawi się jedynie wówczas, gdy stroną czynności będzie utworzony przez gminę podmiot mający osobowość prawną, np. spółka, instytucja kultury czy SPZOZ.
Gminna jednostka lub zakład budżetowy charakteryzują się tym, że: nie mają osobowości prawnej, nie są pod względem prawnopodatkowym podmiotami odrębnymi od samej gminy, należą do gminy i stanowią jej część. Jeśli zatem – po dniu centralizacji – świadczą na rzecz własnej gminy odpłatnie usługi (i na odwrót) oraz pomiędzy sobą, czyli wzajemnie obciążają się kosztami za wykonane czynności, to opłaty te – jako wewnętrzne – nie podlegają VAT.