Wojna celna grozi teraz motoryzacji

Prezydent Donald Trump ogłosił, że jego rząd kończy prace nad opracowaniem o większych cłach na samochody z Unii i ma szybko podjąć decyzję. Europejczycy zapowiedzieli natychmiast retorsje, a kraje Mercosur obniżą swoje stawki o połowę.

Aktualizacja: 27.06.2018 11:36 Publikacja: 27.06.2018 11:19

Wojna celna grozi teraz motoryzacji

Foto: Archiwum

„Kończymy prace nad opracowaniem o cłach na samochody z UE, bo od dawna oni korzystali na Stanach Zjednoczonych w postaci barier handlowych i ceł. W końcu wszystko zostanie wyrównane i to niedługo” — napisał w tweecie.

W ostatni piątek zagroził cłem 20 proc. na wszystkie samochody montowane w Europie po podjęciu miesiąc wcześniej przez administrację postępowania wyjaśniającego, czy taki import zagraża bezpieczeństwu narodowemu USA. Resort handlu USA ma do lutego 2019 zbadać, czy import samochodów i części zamiennych zagraża Stanom. Minister Wilbur Ross ogłosił, że jego resort zamierza zakończyć to postępowanie do końca lipca lub na początku sierpnia.

Trump wielokrotnie krytykował import samochodów z Niemiec. Już 11 maja na spotkaniu w Białym Domu z szefami firm amerykańskich powiedział, że zamierza wprowadzić cło 20 albo 25 proc. na import niektórych pojazdów. Stany pobierają obecnie stawkę 2,5 proc. od aut z Unii i 25 proc. od furgonetek, Unia stosuje stawkę 10 proc.

Europa zapowiada obronę

Następnego dnia wysoki przedstawiciel Komisji Europejskiej zapowiedział, że Unia zareaguje na każde amerykańskie posunięcie dotyczące oclenia samochodów z Unii.

We wtorek (26 czerwca) komisarz ds. handlu Cecila Mälmstrom oświadczyła, że Unia przygotowuje zestaw działań mających chronić producentów stali i aluminium. Posunięcia te mogą wejść w życie już w połowie lipca.

- Pracujemy bardzo ściśle z przemysłem nad ustaleniem, czy stal i aluminium przeznaczone na amerykański rynek trafia do Europy i czy szkodzi mu w postaci cen dumpingowych itd. To postępowanie potrwa zapewne do końca roku, zanim uzyskamy pełny obraz, ale poważnie rozważamy działania tymczasowe - powiedziała w Brukseli. Jej zdaniem, może to nastąpić do połowy lipca, ale ich zakres jest nadal omawiany. — Sądzę, że bardzo szybko będę w stanie poinformować o nich — dodała.

Francuski minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire zapowiedział, że Europa odpowie na groźbę prezydenta Trumpa o obłożeniu cłem samochodów z Europy. — Jeśli Stany Zjednoczone uderzą nas znowu cłem 20 proc. na samochody, to my ponownie odpowiemy. Nie chcemy eskalacji, ale ta nas atakuje - powiedział w Paryżu w zrzeszeniu prasy anglosaksońskiej.

Reagując na decyzję Harleya-Davidsona o przeniesieniu części produkcji ze Stanów powiedział: — Wszystko, co pozwala tworzyć miejsca pracy w Europie, zmierza w dobrym kierunku. Nie chcemy wojny handlowej, ale będziemy bronić się. Stawki celne nie są jedynym punktem tarć handlowych między Europą i USA.

Dyrektor generalna MFW, Christine Lagarde oświadczyła, że do amerykańskich ceł i retorsji innych krajów doszło we frustrującym momencie, bo decydenci powinni pracować nad bardziej długofalowymi problemami. — To w pewnym stopniu frustrujący moment, bo przeszliśmy okres 10 lat przebudowy i wzmacniania systemu i obecnie mamy światowy wzrost bardzo podobny do tego sprzed kryzysu. Jeśli zaczyna się szkodzić handlowi międzynarodowemu wprowadzaniem przeszkód, limitów, barier pozataryfowych i wytwarzając ten poziom niepewności, to jest szczególnie frustrujące dla nas, pracujących nad usprawnieniem tego systemu. Dlatego jesteśmy zaniepokojeni — powiedziała na konferencji w Dublinie.

Czytaj także: Donald Trump wściekły na Harleya-Davidsona

Wsparcie od Mercosur

Kraje należące do wspólnego rynku Ameryki Płd. Mercosur są gotowe obniżyć o połowę stawki celna na samochody pochodzące z Unii Europejskiej w ramach negocjowania traktatu handlowego obu bloków — podał brazylijski dziennik „Valor Economico”.

Cło na pojazdy z Unii do Argentyny, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju zostałoby obniżone z 35 do 17,5 proc. na okres 7 lat — podał dziennik bez powołania się na źródło tej informacji. Strony maiłyby tylko ustalić liczbę pojazdów objętych niższą stawką. Po okresie 7 lat cło byłoby stopniowo obniżane w ciągu następnych 8 lat, aż do całkowitego zniesienia — informuje „Valor”.

Mercosur poinformował Unię o chęci kontynuowania negocjacji w Brukseli, aby dojść do porozumienia o wolnym handlu tego lata.

Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?
Biznes
Zygmunt Solorz przegrywa ze swoimi dziećmi. Chodzi o majątek. Co to oznacza?