Sklepy też sięgają po technologie

Choć zakupy spożywcze nie kojarzą się może konsumentom z doświadczaniem innowacji, to firmy muszą, w ślad za globalnymi potentatami, w nie inwestować.

Publikacja: 26.02.2019 22:00

Sklepy też sięgają po technologie

Foto: Rzeczpospolita

Sklepy inwestują w nowe rozwiązania, choć niektórych z nich klienci mogą nawet nie zauważyć. Niemniej jest to trend światowy i bez technologii nawet w tak wydawałoby się konserwatywnej branży trudno jest teraz skutecznie konkurować o klienta.

Główna zmiana, jaka dokonuje się w polskich sklepach spożywczych, to coraz większa liczba kas samoobsługowych. Sklepy je wprowadzają, bo problem z pozyskiwaniem pracowników oraz rosnące wynagrodzenia powodują, że taka operacja jest opłacalna.

Samodzielna kasa

– Współpracujemy z kilkoma polskim sprzedawcami detalicznymi w zakresie wdrożenia rozwiązań związanych z kasami samoobsługowymi. To dla detalistów bardzo obiecujący kierunek rozwoju, na który teraz zwraca uwagę coraz więcej firm w związku choćby z sytuacją na rynku pracy – mówi Dariusz Kwieciński, prezes Fujitsu na Europę Wschodnią.

Z danych firmy Nielsen wynika, że już 26 proc. korzysta z takich urządzeń, a większa grupa planuje zacząć to robić. – Wprowadzenie nowych rozwiązań, także technologicznych, zawsze poprzedzamy testami prowadzonymi w wybranych placówkach sieci Biedronka, a decyzję o wprowadzeniu danego rozwiązania na stałe podejmujemy po dokładnej analizie wyników testów – mówi Karol Sęktas, kierownik działu doskonalenia pracy sklepu w Jeronimo Martins Polska. – Jednym z testowanych w ostatnim czasie rozwiązań są kasy samoobsługowe. Urządzenia te poprawiają efektywność sklepu, pozwalają też lepiej zarządzać czasem personelu – dodaje.

W Biedronce na tym innowacje się nie kończą, sieć rozwija system automatycznie składanych zamówień, które dostosowują ich wielkość do potrzeb danej placówki. Takie rozwiązania także w polskim handlu są teraz bardzo popularne, wprowadziło je również choćby Tesco.

– Testy systemu komunikacji głosowej dla pracowników umożliwiły znaczne skrócenie czasu obsługi klienta i zwiększenie efektywności pracowników. W sklepach Biedronka dysponujemy już systemem głosowym, który poprawia zarządzanie kolejką do kas i przywołuje pracownika lub kierownika sklepu oraz informuje naszych klientów o nowo otwieranej kasie – mówi Karol Sęktas. Firma planuje testy innych rozwiązań, w tym np. etykiet elektronicznych.

Inteligentna półka

Bank rozbiła w 2018 r. sieć Żabka, pokazując sklep przyszłości naszpikowany wręcz nowoczesnymi rozwiązaniami. Przy kasach skanery, które rozpoznają położone produkty i naliczają należność. Półki z kolei rozpoznają produkty z innych działów, omyłkowo na nie położone, a nawet informują, gdy towaru jest za mało.

Nie znaczy to, że wszystkie tego rodzaju pomysły trafią od razu do wszystkich sklepów, niemniej pokazują kierunek zmian, w jakim firma idzie.

– Skoncentrowaliśmy się na dwóch kluczowych obszarach – wsparcie franczyzobiorców w codziennym zarządzaniu sklepem oraz polepszenie doświadczenia zakupowego naszych klientów – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu ds. finansowych i rozwoju. – Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu takich rozwiązań, jak system do analizy cen, digital signage, inteligentne półki informujące o dacie przydatności produktu do spożycia czy o stanie zatowarowania, kasy samoobsługowe z wideoweryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów oraz franczyzobiorców – dodaje.

Firma zainwestowała w budowę cyfrowej infrastruktury wpływającej na cały biznes, korzysta z zaawansowanej analityki opartej na silniku AI Spark Beyond, Azure Cognitive Services i Microsoft Power BI oraz systemów łączących dane wykorzystywanych m.in. do lepszego oszacowania rentowności każdej nowo otwieranej lokalizacji, zarządzania promocjami oraz optymalizacji asortymentu.

Dla franczyzobiorców uruchomiona została aplikacja mobilna, która powstała, aby wspierać biznes i zapewnić im ciągły dostęp do analizy wyników sprzedażowych w czasie rzeczywistym, np. sprawdzenie statusu dostaw oraz wygenerowanie symulacji przychodów. – Już na etapie testów aplikacja została pozytywnie oceniona przez 90 proc. użytkowników – dodaje Blicharski.

Carrefour w swoim inkubatorze dla startupów C4 Retail Lab udoskonala prototyp Smart Cart – inteligentnego wózka zakupowego z funkcją płatności mobilnych, a także przygotowuje się do testowania inteligentnej półki sklepowej optymalizującej zarządzanie zasobami i zamówieniami.

– Testujemy rozwiązanie analityczne służące do obliczania potencjału danej lokalizacji sklepowej, które pozwala nam dobierać najlepsze lokalizacje dla naszych sklepów franczyzowych – podaje biuro prasowe sieci. – Rozszerzamy dostępność Scan & Go, rozwiązania, którego celem jest ograniczenie kolejek do kas i szybsza obsługa klienta. Kupujący mają możliwość samodzielnego skanowania produktów za pomocą smartfona i mobilną płatność za zakupy. Obecnie Scan & Go dostępne jest w ponad 80 lokalizacjach – dodaje.

Sklepy inwestują w nowe rozwiązania, choć niektórych z nich klienci mogą nawet nie zauważyć. Niemniej jest to trend światowy i bez technologii nawet w tak wydawałoby się konserwatywnej branży trudno jest teraz skutecznie konkurować o klienta.

Główna zmiana, jaka dokonuje się w polskich sklepach spożywczych, to coraz większa liczba kas samoobsługowych. Sklepy je wprowadzają, bo problem z pozyskiwaniem pracowników oraz rosnące wynagrodzenia powodują, że taka operacja jest opłacalna.

Pozostało 90% artykułu
1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii