W samorządzie adwokackim trwają prace nad długofalową strategią. Powstał roboczy projekt, w którym wśród celów wymienia się rozluźnienie zasad etyki dotyczących reklamy czy też otwarcie możliwości wykonywania zawodu w spółkach kapitałowych (dziś adwokaci mogą to robić tylko w spółkach osobowych).
– To wstępny zarys projektu przygotowany przeze mnie i prof. Piotra Kardasa – mówi mecenas Maciej Gutowski, dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej i przewodniczący zespołu ds. opracowania strategii adwokatury. – Wymaga on jeszcze dyskusji, pracy i oczywiście akceptacji zespołu i Naczelnej Rady Adwokackiej. Chcielibyśmy, aby ostatecznie o strategii zdecydował Krajowy Zjazd Adwokatury – mówi Gutowski.
Podkreśla, że kwestie ewentualnych zmian w zasadach wykonywania zawodu są w projekcie zakreślone ogólnie, by rozpocząć dyskusję na ten temat.
Za rozszerzeniem możliwości wykonywania zawodu w spółkach prawa handlowego posiadających osobowość prawną (m.in. w sp. z o.o) opowiedziało się 69 proc. adwokatów, którzy wzięli udział w internetowej ankiecie organizowanej przez NRA, a za złagodzeniem zasad etyki – 67 proc. Wyniki ankiety miały zainspirować opracowanie nowej strategii, choć, jak podkreślano, nie muszą przekładać się na nią wprost. W internetowej ankiecie wzięło udział ok. 8,6 tys. adwokatów (przeważali młodsi stażem) i aplikantów.
– W projekcie strategii nie chcemy przesądzać, jak dokładnie powinny się zmienić zasady reklamy. To bardzo delikatna kwestia, dlatego powinna być przedmiotem szerokiej dyskusji w środowisku – mówi mecenas Gutowski.