Między 28 lipca a 3 sierpnia w Polsce wykryto 21 973 zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, w tym 3 577 reinfekcji. W szpitalach przebywało 2 sierpnia 2 389 chorych na COVID-19. Z powodu COVID-19 w tym okresie zmarło 20 osób, a z powodu współistnienia COVID-19 z innymi schorzeniami zmarły 53 osoby.

Liczba zakażeń koronawirusem SARS-CoV-2 zaczęła w Polsce rosnąć w związku z pojawieniem się nowych podwariantów wariantu Omikron. Podwariant BA.4 i BA.5 doprowadziły do wzrostu liczby zakażeń koronawirusem m.in. w Europie i Ameryce Północnej.

Mimo wzrostu liczby zakażeń rządy nie decydują się na przywracanie obostrzeń, ograniczając się zazwyczaj np. do rekomendowania stosowania masek w zatłoczonych miejscach w przestrzeni publicznej. W Polsce ostatnie obostrzenia - związane z noszeniem maseczek w miejscach publicznych znajdujących się pod dachem - zostały zniesione 28 marca.

Od 22 lipca w Polsce osoby w wieku powyżej 60 lat mogą przyjmować czwartą dawkę szczepionki na COVID-19 (drugą przypominającą). Minister Adam Niedzielski zapowiedział niedawno, że najprawdopodobniej od początku września czwartą dawkę będą mogły przyjmować wszystkie osoby w wieku powyżej 18 lat.

Czytaj więcej

Jest ważna zapowiedź Niedzielskiego ws. czwartej dawki szczepionki na COVID

Uczestników sondażu SW Research dla rp.pl zapytaliśmy czy, ich zdaniem, w Polsce należy wrócić do noszenia maseczek w miejscach publicznych w związku ze wzrostem liczby zakażeń.

"Tak" odpowiedziało na to pytanie 29,1 proc. respondentów.

Odpowiedzi "nie" udzieliło 51,4 proc. badanych.

19,5 proc. respondentów nie ma zdania w tej kwestii.

- Udział procentowy przeciwników ponownego wprowadzenia nakazu noszenia masek maleje wraz ze wzrostem wieku badanych (67% wśród najmłodszych, 40% wśród najstarszych). Ewentualny obowiązek noszenia masek w miejscach publicznych krytycznie oceniają 2 na 3 osoby o dochodach wynoszących do 1000 zł netto i 6 na 10 respondentów z miast liczących od 100 tys. do 199 tys. mieszkańców - komentuje wyniki badania Wiktoria Maruszczak, senior project manager w SW Research.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez agencję badawczą SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 2-3 sierpnia 2022 r. Analizą objęto grupę 800 internautów powyżej 18. roku życia. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków powyżej 18. roku życia pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne.