Nowe postanowienia zasad etyki zawodowej, które opracowała i niedawno uchwaliła Naczelna Rada Adwokacka, precyzują, jakie ograniczenia obowiązują adwokatów w relacjach z dziennikarzami. Chodzi o to, by przy okazji prowadzenia spraw czy obrony klienta przed sądem nie reklamowali siebie ani swojego nazwiska. Ważne jest także to, by pamiętali, że zostali powołani wyłącznie do świadczenia pomocy prawnej, nie zaś do zajmowania się obroną jego wizerunku. Te nowe zasady zaczną obowiązywać od 2012 r.
Reguły etyczne dozwalają adwokatowi merytorycznie odpowiadać na publikowane w mediach zarzuty wobec klienta, jeśli w jego ocenie przedstawiają one sprawę jednostronnie, wybiórczo lub tendencyjnie.
Aby nie uchybić godności zawodu, adwokat, korzystając z wolności słowa, powinien zachować umiar, współmierność i oględność w wypowiedziach dla dziennikarzy.
– Adwokat nie prowadzi polityki piarowej, ale dopuszczalna jest jego szybka i stanowcza odpowiedź na ferowane przez dziennikarzy medialne wyroki. W takiej sytuacji ma prawo się wypowiedzieć, zająć rzeczowe stanowisko. Będzie to traktowane jak pomoc prawna – mówił Jakub Jacyna, rzecznik prasowy warszawskiej palestry i współtwórca zmian w zasadach etyki profesjonalnej, podczas konferencji zorganizowanej pod hasłem „Adwokat w mediach".
Obrońca powinien stanowczo reagować na wyroki ferowane przez dziennikarzy