1 stycznia 2012 r. wchodzi w życie część przepisów nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Jedną z najważniejszych zmian będzie zniesienie NIP, numerów nadanych osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej ani nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT.
Numer sam wygaśnie
Oznacza to, że 1 stycznia ich NIP wygaśnie z mocy prawa. Numer PESEL będzie identyfikatorem podatkowym na dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych. Trzeba go będzie podawać na żądanie organów administracji rządowej i samorządowej, organów kontroli skarbowej, przedstawicieli NIK oraz banków i SKOK, stron czynności cywilnoprawnych, a także płatników i inkasentów.
Co w sytuacji, gdy ktoś będzie chciał później rozpocząć działalność gospodarczą? Będzie musiał wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o nadanie nowego NIP.
Ale uwaga, w innej sytuacji znajdą się osoby, które np. zatrudniają na umowę-zlecenie nianię, pomoc domową czy ogrodnika. Zgodnie z nowelizacją pracodawcom, którzy opłacają za zatrudnione osoby składki na ubezpieczenie społeczne, nadal nadawany będzie NIP.
Jeśli chodzi o przedsiębiorców, to NIP nadany im na podstawie dotychczasowych przepisów nadal obowiązuje i automatycznie przekształca się w numer identyfikacji podatkowej, o którym mowa w nowelizacji.