Informacja publiczna. Numer służbowej komórki wójta trzeba upublicznić

Informacja o numerach telefonów służbowych oraz adresach poczty elektronicznej wraz z przypisaniem ich do poszczególnych komórek organizacyjnych oraz do stanowisk, stanowi informację publiczną

Publikacja: 13.09.2012 12:00

Numer służbowej komórki wójta jest informacją publiczną

Numer służbowej komórki wójta jest informacją publiczną

Foto: www.sxc.hu

Do takich wniosków doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 30 maja 2012 r., (sygn. akt IV SAB/Wr 36/12). W rozpatrywanej sprawie burmistrz jednej z gmin nie udzielił odpowiedzi na wniosek żądającego udostępnienia informacji o numerze służbowego telefonu komórkowego burmistrza. Tym samym, jak orzekł sąd pozostawał w bezczynności.

Ograniczenia ustawowe

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych, a nadto ze względu na prywatność osoby fizycznej. Jak podkreślił skład orzekający wrocławskiego sądu administracyjnego jeżeli organ stanąłby na stanowisku, że wnioskowana informacja podlega tym ograniczeniom, to wówczas powinien odmówić jej udzielenia w formie decyzji. Inaczej organ pozostawał w bezczynności w zakresie udostępnienia skarżącemu informacji publicznej.

Służbowa komórka i email

Informacją publiczną w rozumieniu ustawy jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Zatem jest nią treść dokumentów wytworzonych przez organy władzy publicznej i podmioty niebędące organami administracji publicznej, treść wystąpień, opinii i ocen przez nie dokonywanych niezależnie, do jakiego podmiotu są one kierowane i jakiej sprawy dotyczą. Ponadto informację publiczną stanowi treść wszelkiego rodzaju dokumentów odnoszących się do organu władzy publicznej lub podmiotu niebędącego organem administracji publicznej związanych z nimi bądź w jakikolwiek sposób dotyczących ich i są nimi zarówno treść dokumentów bezpośrednio przez nie wytworzonych, jak i te, których używają przy realizacji przewidzianych prawem zadań nawet, jeżeli nie pochodzą wprost od nich. Niezależnie od powyższego, aby konkretna informacja posiadała walor informacji publicznej, to musi się odnosić do sfery faktów.

W konsekwencji, jeżeli podmiot realizuje zadania publiczne, to jest obowiązany do udzielania informacji publicznej. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym nie budzi wątpliwości, że informacja o numerach telefonów służbowych oraz adresach poczty elektronicznej wraz z przypisaniem ich do poszczególnych komórek organizacyjnych oraz do stanowisk, stanowi informację publiczną (por. np. wyrok WSA w Warszawie z 18 kwietnia 2012 r. II SAB/WA 22/12).

Konstytucja

Rzeczypospolitej Polskiej stanowi, iż obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej i osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu. Tryb udzielania informacji publicznej określają ustawy.Konkretyzacją tego prawa zajmuje się m.in. ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. W myśl jej art. 1, każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonym w tym akcie prawnym.

Do takich wniosków doszedł Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 30 maja 2012 r., (sygn. akt IV SAB/Wr 36/12). W rozpatrywanej sprawie burmistrz jednej z gmin nie udzielił odpowiedzi na wniosek żądającego udostępnienia informacji o numerze służbowego telefonu komórkowego burmistrza. Tym samym, jak orzekł sąd pozostawał w bezczynności.

Ograniczenia ustawowe

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów