Sądowa e-skarga na decyzje administracyjne już możliwa

Obywatele niezadowoleni z rozstrzygnięć urzędników będą mogli je zaskarżyć bez ruszania się z fotela.

Publikacja: 03.06.2019 07:57

Sądowa e-skarga na decyzje administracyjne już możliwa

Foto: Adobe Stock

Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez internet. W nową, cyfrową erę wkroczyło właśnie sądownictwo administracyjnej. W piątek 31 maja w życie weszła nowelizacja wprowadzająca informatyzację postępowania, która umożliwia elektroniczną komunikację z sądem administracyjnym. Ułatwienia są dwa.

Czytaj także: Pisma procesowe w sądach administracyjnych od dziś można składać elektronicznie

– Pierwsze to możliwość przesyłania i odbierania korespondencji sądowej drogą elektroniczną. Strony postępowania, czyli przed wszystkim obywatele, pełnomocnicy procesowi i organy administracji będą mogły komunikować się z sądem za pomocą ogólnodostępnej platformy E-PUAP. W formie elektronicznej będzie można złożyć m.in. skargę i skargę kasacyjną czy zażalenie – mówi sędzia NSA Tomasz Kolanowski.

Przejście na nowoczesną formę komunikacji z sądem administracyjnym nie jest obowiązkowe. Pisma procesowe będzie można składać w papierowej formie lub w nowej – elektronicznej. Ta druga wymaga trochę zachodu, choć nie będzie to trudne.

– Żeby przejść na elektroniczną komunikację z wojewódzkim sądem administracyjnym czy Naczelnym Sądem Administracyjnym, potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny. Należy złożyć wniosek, wyrażając wolę komunikacji elektronicznej z sądem lub wysłać pismo w postaci elektronicznej. Należy podkreślić, że korespondencja ta jest możliwa poprzez platformę E-PUAP. Nie wystarczy zwykły e-mail – podkreśla sędzia Kolanowski.

Kolejne ułatwienie dotyczy przeglądania akt.

– Działa już specjalny portal, który umożliwia przeglądanie akt przez internet. Elektronizacja akt dotyczy jednak na razie tylko akt sądowych. Obowiązujące przepisy nie dotyczą cyfryzacji akt administracyjnych. Te obecnie są przekazywane w formie papierowej i sądy administracyjne nie mają możliwości ich digitalizacji – podkreśla sędzia Tomasz Kolanowski.

Dodaje jednak, że jeśli organy administracyjne będą przesyłać do sądów swoje akta w formie cyfrowej, to będą one w takiej formie udostępnianie stronom.

– Żeby zyskać dostęp do e-akt sądowych, trzeba złożyć wniosek, który jest weryfikowany przez profil zaufany lub podpis elektroniczny. Może go złożyć strona i jej pełnomocnik. Akta będą dostępne w sieci do pięciu dni roboczych – zapewnia Tomasz Kolanowski.

Podstawa prawna:

ustawy z 10 stycznia 2014 r. (DzU z 2014 r., poz. 183) i z 12 kwietnia 2019 r. (DzU z 2019 r., poz. 934).

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr