Coraz więcej spraw urzędowych można załatwić przez internet. W nową, cyfrową erę wkroczyło właśnie sądownictwo administracyjnej. W piątek 31 maja w życie weszła nowelizacja wprowadzająca informatyzację postępowania, która umożliwia elektroniczną komunikację z sądem administracyjnym. Ułatwienia są dwa.
Czytaj także: Pisma procesowe w sądach administracyjnych od dziś można składać elektronicznie
– Pierwsze to możliwość przesyłania i odbierania korespondencji sądowej drogą elektroniczną. Strony postępowania, czyli przed wszystkim obywatele, pełnomocnicy procesowi i organy administracji będą mogły komunikować się z sądem za pomocą ogólnodostępnej platformy E-PUAP. W formie elektronicznej będzie można złożyć m.in. skargę i skargę kasacyjną czy zażalenie – mówi sędzia NSA Tomasz Kolanowski.
Przejście na nowoczesną formę komunikacji z sądem administracyjnym nie jest obowiązkowe. Pisma procesowe będzie można składać w papierowej formie lub w nowej – elektronicznej. Ta druga wymaga trochę zachodu, choć nie będzie to trudne.
– Żeby przejść na elektroniczną komunikację z wojewódzkim sądem administracyjnym czy Naczelnym Sądem Administracyjnym, potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny. Należy złożyć wniosek, wyrażając wolę komunikacji elektronicznej z sądem lub wysłać pismo w postaci elektronicznej. Należy podkreślić, że korespondencja ta jest możliwa poprzez platformę E-PUAP. Nie wystarczy zwykły e-mail – podkreśla sędzia Kolanowski.