To założenia projektu ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, który we wtorek przyjęła Rada Ministrów. Obecnie obowiązująca ustawa z 1986 r. nie spełnia standardów przejrzystej legislacji, większość przepisów wymaga modyfikacji ze względu na zmiany społeczno-prawne i postęp technologiczny.
Projekt zakłada, iż od 1 stycznia 2015 r. rozpocznie się informatyzacja rejestracji aktów stanu cywilnego. Od tego momentu akty: urodzeń, małżeństw i zgonów będą rejestrowane w systemie teleinformatycznym. Do aktów stanu cywilnego w postaci elektronicznej dostęp będą mieli wszyscy kierownicy urzędów stanu cywilnego.
Obywatel w dowolnym urzędzie stanu cywilnego będzie mógł otrzymać papierowy odpis aktu stanu cywilnego, niezależnie od tego gdzie jest on przechowywany. Jeśli jednak zgłosi zapotrzebowanie na odpis aktu w postaci elektronicznej, to kierownik urzędu tą drogą prześle mu potrzebny dokument, czyli otrzyma go bez wizyty w urzędzie.
Dokumenty papierowe będą stopniowo przenoszone do systemu teleinformatycznego, tj. akty, które mają postać papierową, w sytuacji np. dokonywania w nich zmian, żądania wydania odpisu z danego aktu – będą zamieniane na dokument elektroniczny.
Projekt umożliwia również zawieranie związków małżeńskich poza urzędem stanu cywilnego. Jak jednak zastrzeżono, będą to tylko miejsca gwarantujące zachowanie powagi i doniosłości ceremonii oraz bezpieczeństwa wszystkich uczestników