Reklama

Upadek biura podróży: turyście należy się pełne odszkodowanie

Zabezpieczenia finansowe na wypadek upadłości biur podróży są za małe. Trudno więc oddać poszkodowanym wszystko, co zapłacili za wycieczki

Publikacja: 11.07.2012 08:59

Upadłość Sky Clubu przypomniała o systemowej luce w przepisach.

Upadłość Sky Clubu przypomniała o systemowej luce w przepisach.

Foto: www.sxc.hu

Upadłość Sky Clubu przypomniała o systemowej luce w przepisach, które mają zabezpieczać interes klientów bankrutujących  biur podróży. Efektem mogą być pozwy przeciwko państwu, które jest wygodniejszym przeciwnikiem procesowym: nie zbankrutuje i nie ukryje majątku.

Jaka rekompensata

– Ze wstępnych szacunków roszczeń klientów Sky Club wynika, że gwarancja ubezpieczeniowa biura może nie wystarczyć na 100-proc. zwrot – powiedziała „Rz" Marta Milewska z mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego. – Dlatego zapytaliśmy Ministerstwo Sportu i Turystyki, czy wypłacać roszczenia sukcesywnie, wiedząc, że może nie wystarczyć pieniędzy dla wszystkich, czy też w miarę posiadanych środków (jak dotychczas). Otrzymaliśmy opinię, że gdyby zabrakło środków, to sprawiedliwszym sposobem byłaby proporcjonalna obniżka wypłat.

Art. 7 dyrektywy 90/314 w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek stanowi, że organizator powinien zapewnić zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności umożliwiające zwrot pieniędzy oraz powrót konsumenta z podróży.

Komisja Europejska już w 1999 r. zwracała uwagę, że procedura wypłat powinna być szybka, a gdy przed dwoma laty do ustawy o usługach turystycznych wdrażano zalecenia UE, Ministerstwo Sportu wykluczało, by zabezpieczenia nie pokrywały roszczeń klientów. Ustawa w art. 5 stanowi, że przedsiębiorca turystyczny jest zobowiązany zapewnić klientom, na wypadek niewypłacalności, pokrycie kosztów powrotu z imprezy turystycznej, zwrot zaliczek, wreszcie ceny odpowiadającej części niezrealizowanej imprezy.

Niesprawny system

Jakie to gwarancje? Bankowa lub ubezpieczenie. Szczegóły reguluje rozporządzenie ministra finansów z 16 grudnia 2010 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki.

Reklama
Reklama

Skąd więc problemy?

Już przed dwoma laty podczas prac parlamentarnych nad implementacją dyrektywy 90/314 zwracaliśmy na ten problem uwagę – mówi „Rz" Leszek Miłosz, radca prawny Polskiej Izby Turystycznej. – Gwarancja bankowa z natury rzeczy zabezpiecza pokrycie szkód do pewnej określonej kwoty. Nawet wysoka może okazać się niewystarczająca. Niezbędne są więc dodatkowe zabezpieczenia, które kompensować będą szkody niepokryte obecną gwarancją. Obowiązują np. w Anglii, Danii, a kilka dni temu wprowadziła je Rosja. Polega to na powołaniu specjalnego funduszu, który gromadzi środki na pokrycie szkód w razie niewypłacalności (upadłości) biura turystycznego, gdy zabraknie środków z gwarancji.

Piotr Cybula

radca prawny specjalizujący się w prawie turystycznym

Doświadczenie pokazuje, że pełne zabezpieczenie roszczeń klientów biura to było legislacyjne wishful thinking. Dyrektywa w tym względzie jest wyraźna i ma już bogate orzecznictwo ETS. Wynika z niego, że państwo członkowskie powinno gwarantować klientom zwrot tzw. przedpłat w pełnej wysokości. Nie pojawiły się natomiast orzeczenia, z których wynikałoby, że państwo odpowiada także za szkody wynikające z tzw. zmarnowanego urlopu. Jeżeli tego nie robi, ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec poszkodowanego. Jest to odpowiedzialność za nieprawidłowe wprowadzenie dyrektywy unijnej, która przyznaje klientowi konkretne uprawnienie.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama