Filmy tygodnia

Publikacja: 10.09.2009 17:36

[i]Ocenia Marek Sadowski[/i]

[srodtytul]Amarcord[/srodtytul]

Ten film Federico Felliniego (1975) jest zbiorowym portretem pewnej społeczności lat 30. XX w. – opowieścią o Rimini (tam urodził się reżyser), małej mieścinie nad morzem, o życiu, które toczy się ospale pośród zmieniających się pór roku. „Amarcord” nie ma fabuły i głównego bohatera. Jak żaden inny filmowiec Fellini umiał odmalować prowincjonalne Włochy pogrążone w codziennym faszyzmie, z którego społeczeństwo przejmuje tylko to, co najbardziej powierzchowne, bufonowate. Dalecy od nazistowskich ciągot, od fascynacji statusem narodu wybranego i wyższej rasy, Włosi odczuwają faszyzm jako okazję do kolektywnego zwolnienia się od odpowiedzialności.

[i]piątek | Amarcord ****

20.00 | cinemax[/i]

[srodtytul]Jestem[/srodtytul]

Inspiracją scenariusza filmu (2005) Doroty Kędzierzawskiej była gazetowa notatka o uciekinierze z domu dziecka, który, odrzucony przez matkę, wiele miesięcy mieszkał w barakach pod Łodzią. Bohater filmu, jedenastoletni Kundel, też samowolnie opuszcza dom dziecka. W rodzinnym domu nie ma jednak dla niego miejsca. Wiecznie pijana, zmieniająca partnerów seksualnych matka zajęta jest „szukaniem miłości”. W jej życiu nie ma miejsca dla syna. Parszywy świat „Jestem” ukazany został w konwencji baśni o głupich, nieodpowiedzialnych i okrutnych dorosłych i wrażliwych, dobrych dzieciach.

[i]niedziela | Jestem ****

0.05 | tvp 1[/i]

[srodtytul]Ludzie z deszczu[/srodtytul]

Czwarty film w swej reżyserskiej karierze (1969) Francis Ford Coppola zrealizował według własnego opowiadania. Film zdobył Grand Prix – Złotą Muszlę na festiwalu w San Sebastian. Beznadziejne życie, pustka, alienacja wywołują w Natalii Ravenne beznadziejny odruch biernego buntu. Postanawia opuścić męża, mieszkanie na Long Island i udać się samochodem w bezcelową tułaczkę po autostradach. Wyjazd z miasta uwikła bohaterkę w splot tragicznych zdarzeń, w których uczestniczyć będą ludzie jeszcze bardziej nieszczęśliwi i doświadczeni przez los.

[i]środa | Ludzie z deszczu ****

20.00 | cinemax[/i]

[srodtytul]Dziecko Rosemary[/srodtytul]

Ten zrealizowany w 1968 r. w Stanach Zjednoczonych thriller ugruntował światową sławę Romana Polańskiego. Rzecz dotyczy, mówiąc najogólniej, praktyk tajemniczej sekty czcicieli szatana we współczesnym Nowym Jorku – wraz z podstawowym dla tego reżysera motywem lęku i zagrożenia, jakie niesie bohaterce świat innych ludzi, reprezentantów nieznanego i nieuchwytnego w racjonalnych kategoriach zła. Rzeczywistość staje się matnią, w której miota się skazana tajemniczym wyrokiem bohaterka (Mia Farrow), stopniowo pogrążająca się w coraz większej izolacji. Nikomu nie ufa, jest jak zaszczute zwierzę.

[i]środa | Dziecko Rosemary ****

20.00 | ale kino![/i]

[i]Ocenia Marek Sadowski[/i]

[srodtytul]Amarcord[/srodtytul]

Pozostało 98% artykułu
Telewizja
Międzynarodowe jury oceni polskie seriale w pierwszym takim konkursie!
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu