Podwawelski gród, wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO, w tym roku odwiedziło 8,6 mln turystów. Choć ich liczba rośnie, to miejscowy biznes nie zarabia więcej. Goście wydali w Krakowie mniej niż przed rokiem. Powody? Deszczowe lato i oszczędności w obliczu kryzysu.
– Cały rok praktycznie nie wychodzimy z mediów – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego, które prowadzi punkty informacji turystycznej, zajmuje się organizacją wielu prestiżowych imprez oraz m.in. przyciąganiem do miasta ekip filmowych. – W tym roku biuro przeprowadziło 15 kampanii promocyjnych za ponad 20 mln zł.
Miasto się stara, by krakowskie pejzaże widać było w produkcjach z Bollywood, czy reklamówkach firm. Regularnie gości na międzynarodowych targach i zaprasza zagranicznych dziennikarzy. Stara się także rozwijać nowe gałęzie turystyki: biznesową i pielgrzymkową.
Z zebranych przez Małopolską Organizację Turystyczną badań za ten rok (są prowadzone do września, ale uwzględniają prognozę do końca 2011 r.) wynika, że pod Wawel dotarło 6,45 mln turystów z Polski i 2,15 mln z zagranicy. Ci pierwsi zostawili w Krakowie średnio po 236 zł na osobę, drudzy – 624 zł. Łącznie wydali 2,9 mld zł – o 600 mln zł mniej niż w 2010 r.
– Jest kryzys, więc podróżni oszczędzają – tłumaczy Marcin Kandefer, p.o. dyrektora Wydziału Informacji, Turystyki i Promocji Urzędu Krakowa. – Wcześniej niż kiedyś planują przyjazd, wcześniej rezerwują hotele, a to wychodzi taniej. Poza tym ostatnie lato było deszczowe i wielu hotelarzy obniżyło oceny, by przyciągnąć gości.