Dostrzec człowieka w kanarze

Kampanie, badania pracy oraz szkolenia mają sprawić, że kontrolerzy będą lepiej postrzegani przez pasażerów.

Publikacja: 24.09.2013 20:26

Podczas kontroli biletów często dochodzi do różnych scysji między kanarem?a pasażerem

Podczas kontroli biletów często dochodzi do różnych scysji między kanarem?a pasażerem

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

W Gdańsku podstawieni przez miasto pasażerowie będą oceniać pracę kontrolerów biletów w komunikacji miejskiej, w Poznaniu trwają specjalne szkolenia dla kandydatów do tego zawodu, by radzili sobie ze stresem. Wrocław postawił na kampanię społeczną. – Chcemy, by pasażerowie lepiej oceniali tych pracowników – tłumaczą urzędnicy.

Powiedzieć, że kanarzy źle kojarzą się pasażerom, to za mało. Wiele osób ich po prostu nie lubi, i to nie zależnie od tego, czy ma bilet czy też nie.

Mieszkaniec Warszawy kilka dni temu umieścił na swoim profilu na Facebooku zdjęcia stołecznych kontrolerów. Wypisał też liczne inwektywy pod ich adresem. Ten sam wpis zamieścił też na oficjalnym fanpage'u stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego, skąd firma go szybko usunęła. Ale wpis na stronie pasażera zaczął żyć własnym życiem. – Sprawdziliśmy i okazało się, że ten człowiek miał wiele niezapłaconych kar za jazdę bez biletu. To była jego prywatna wojna z kontrolerami – tłumaczy Igor Krajnow, rzecznik stołecznego ZTM.

Z podobnymi sytuacjami spotykają się także kontrolerzy z innych miast. Dlaczego? – Nikt nie lubi być kontrolowany. Poza tym środki masowego przekazu co raz przedstawiają historię o tym, że kontroler kogoś pobił, zwyzywał, czy też wezwał niesłusznie policję lub skrzyczał staruszkę. Trudno się więc dziwić, że pasażerowie ich nie lubią – mówi prof. Bohdan Jałowiecki, socjolog miasta z Uniwersytetu Warszawskiego.

Urzędnicy chcą zmienić podejście pasażerów do kontrolerów. Gdańsk ogłosił właśnie przetarg na wybór firmy, która zbada jakość pracy m.in. kontrolerów w komunikacji miejskiej. – Będzie to sprawdzał tzw. tajemniczy pasażer według naszego scenariusza – tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik gdańskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Dodaje, że spółce zależy na „wysokich standardach obsługi". – Wiadomo, że kontrola biletu jest stresująca dla pasażera, zwłaszcza dla takiego, który nie ma biletu lub dokumentu poświadczającego ulgę. Chcemy sprawdzić, jak to wygląda na co dzień, by w przyszłości unikać sytuacji konfliktowych – tłumaczy Zygmunt Gołąb. Do 3 października firmy zainteresowane badaniem pracy gdańskich kanarów powinny złożyć swoją ofertę, a potem w ciągu miesiąca ma być podpisana umowa ze zwycięzcą przetargu. – Chcielibyśmy, aby badania rozpoczęły się jeszcze w październiku – dodaje gdański urzędnik. Na inny pomysł wpadło wrocławskie MPK. Firma przeprowadziła kampanię społeczną wraz z konkursem pod hasłem „Kontroler też człowiek". – To była nasza odpowiedź na działania niektórych ludzi, zwłaszcza w Internecie, którzy szkalują tam kontrolerów. Chcieliśmy tę grupę zawodową przedstawić zupełnie inaczej – opowiada Agnieszka Korzeniowska, rzecznik wrocławskiego MPK. Przewoźnik namówił wrocławskiego artystę Roberta Jagiełłowicza do współpracy. Namalował on serię komiksów z kanarami w roli głównej. Były potem wyświetlane na tablicach elektronicznych w komunikacji miejskich. – Zaprosiliśmy też pasażerów, aby wymyślili kolejne historie do narysowania z kontrolerami. Na nasz konkurs odpowiedziało ponad tysiąc osób – wspomina Korzeniowska.

W Poznaniu trwa właśnie szkolenie nowych kontrolerów. Tutejszy Zarząd Transportu Miejskiego ma 30 takich pracowników. Jeszcze w tym roku ma przybyć kolejnych 40. – Obsługujemy całą aglomerację, więc potrzeba więcej osób – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM. Nowo zatrudnieni kanarzy są pracownikami zewnętrznej firmy, ale szkolenia przeprowadzi im poznański przewoźnik. – Zależy nam, aby standard ich pracy był taki sam jak naszych pracowników – tłumaczy rzecznik. Nowi kontrolerzy mają sporo nauki. Muszą poznać nie tylko prawo przewozowe, regulamin przewozów, ale też poznać linie i trasy poznańskiej komunikacji. Poza tym mają oni szkolenia psychologiczne, jak zachowywać się w konkretnej sytuacji, aby nie nakręcać konfliktów. Po szkoleniu są egzaminy. Po nich kontrolerzy mogą przystąpić do pracy. Ale nie sami, tylko pod nadzorem doświadczonych pracowników. – Bez szkolenia nie da się dopuścić ludzi do tej pracy. Mamy wysoko ustawioną poprzeczkę i nie będziemy schodzić niżej. Dzięki standardom nie mamy prawie skarg na kontrolerów – zapewnia Trzebiatowski.

Także we Wrocławiu liczba skarg jest bardzo niska. Średnio pięć w miesiącu, podczas gdy w takim okresie kanarzy sprawdzają pasażerów w 18 tys. pojazdów.

Czy takie akcje mogą zmienić nastawienie pasażerów do kanarów? – Emocje trudno zmierzyć. Ale skoro tysiąc osób wystartowało w naszym konkursie, to ten tysiąc już myślał pozytywnie o naszych pracownikach – mówi Korzeniowska.

Jednak zdaniem prof. Jełowieckiego sprawa jest bardziej złożona. – Koszta kontroli są znacznie większe niż jej efekty. Może warto by było więc przestać kontrolować pasażerów? – pyta socjolog. Jak prognozuje wrocławskie MPK, liczba gapowiczów spada. Np. w sierpniu 2012 roku wystawiono 4850 mandatów za jazdę bez ważnego biletu, a w tym samym miesiącu tego roku kontrolerzy wypisali ich 3,5 tys.

W Gdańsku podstawieni przez miasto pasażerowie będą oceniać pracę kontrolerów biletów w komunikacji miejskiej, w Poznaniu trwają specjalne szkolenia dla kandydatów do tego zawodu, by radzili sobie ze stresem. Wrocław postawił na kampanię społeczną. – Chcemy, by pasażerowie lepiej oceniali tych pracowników – tłumaczą urzędnicy.

Powiedzieć, że kanarzy źle kojarzą się pasażerom, to za mało. Wiele osób ich po prostu nie lubi, i to nie zależnie od tego, czy ma bilet czy też nie.

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie szykuje „wielką blokadę”. Czy ich przybudówka straci miejski lokal?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Społeczeństwo
Pogoda szykuje dużą niespodziankę. Najnowsza prognoza IMGW na 10 dni
Społeczeństwo
Burmistrz Głuchołaz: Odbudowa po powodzi odbywa się sprawnie
Społeczeństwo
Ostatnie Pokolenie zapewnia Polaków: Nie jesteśmy przeciwko wam
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Społeczeństwo
Znamy Młodzieżowe Słowo Roku 2024. Co oznacza "sigma"?