Policja: niezrozumiałe zróżnicowanie pozostawania w dyspozycji

Zróżnicowanie okresów pozostawania w dyspozycji policjantów odwoływanych oraz zwalnianych ze stanowisk służbowych budzi zastrzeżenia Rzecznika Praw Obywatelskich.

Publikacja: 18.06.2013 16:48

Policja: niezrozumiałe zróżnicowanie pozostawania w dyspozycji

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Problem ujawnił się podczas kontroli przestrzegania praw i wolności funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji w R.

Chodzi o art. 37a pkt 1 ustawy o Policji, który przewiduje, iż funkcjonariusza w przypadku zwolnienia z dotychczas zajmowanego stanowiska służbowego można przenieść do dyspozycji przełożonego właściwego w sprawach osobowych, na okres poprzedzający powołanie lub mianowanie na inne stanowisko służbowe albo zwolnienie ze służby, nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Przepis ten sankcjonuje możliwość utworzenia grupy kadrowej – „Dyspozycji komendanta" lub „Grupy Stanowisk Tymczasowych", w której na pewien okres zostaną umieszczeni policjanci o czasowo nieuregulowanym statusie. Takiemu swoistemu zaszeregowaniu podlegają policjanci w okresie korzystania z urlopów wychowawczych lub bezpłatnych, przebywający na długotrwałych zwolnieniach lekarskich i oczekujący na komisyjne orzeczenia o stanie zdrowia, zwolnieni z dotychczasowych stanowisk, a przed mianowaniem na kolejne, powracający z dłuższego oddelegowania do pełnienia zadań służbowych poza Policją, a także w czasie wykonywania funkcji z wyboru w związkach zawodowych.

Jednocześnie w odniesieniu do policjantów powoływanych na stanowiska komendantów Policji ustawa wprowadza 6-miesięczny termin pozostawania w dyspozycji.

To właśnie te zróżnicowanie wywołuje wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich, który podnosi w piśmie do Ministra Spraw Wewnętrznych, iż „znacznie trudniej zaproponować odpowiednie stanowisko służbowe (zgodne z doświadczeniem i wyszkoleniem) odwołanemu komendantowi, aniżeli pozostałym funkcjonariuszom zwalnianym z zajmowanych stanowisk".

Dla RPO jest to niezrozumiałe, ponieważ inne pragmatyki służbowe nie różnicują okresów pozostawania w dyspozycji. Przykładem jest ustawa o Straży Granicznej, wskazująca, że funkcjonariusza zwolnionego lub odwołanego z zajmowanego stanowiska można przenieść do dyspozycji właściwego przełożonego, jeżeli przewiduje się wyznaczenie go na inne stanowisko służbowe albo zwolnienie ze służby, przy czym okres pozostawania w dyspozycji nie może być dłuższy niż rok.

Problem ujawnił się podczas kontroli przestrzegania praw i wolności funkcjonariuszy Komendy Wojewódzkiej Policji w R.

Chodzi o art. 37a pkt 1 ustawy o Policji, który przewiduje, iż funkcjonariusza w przypadku zwolnienia z dotychczas zajmowanego stanowiska służbowego można przenieść do dyspozycji przełożonego właściwego w sprawach osobowych, na okres poprzedzający powołanie lub mianowanie na inne stanowisko służbowe albo zwolnienie ze służby, nie dłuższy niż 12 miesięcy.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów