O wygaśnięciu mandatu radnego obecnej kadencji nie rozstrzyga komisarz wyborczy

O wygaśnięciu mandatu radnego obecnej kadencji nie rozstrzyga komisarz wyborczy

Publikacja: 03.07.2012 09:17

O wygaśnięciu mandatu radnego obecnej kadencji nie rozstrzyga komisarz wyborczy

O wygaśnięciu mandatu radnego obecnej kadencji nie rozstrzyga komisarz wyborczy

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Do zmian w składach rad gmin, rad powiatów i sejmików województw kadencji 2010 – 2014 mają zastosowanie przepisy ordynacji wyborczej, a nie kodeks wyborczy.

Naczelny Sąd Administracyjny ustalił, że wygaśnięcie mandatu wskutek utraty prawa wybieralności lub pisemnego zrzeczenia się mandatu przez radnego wybranego na kadencję 2010 – 2014 stwierdza właściwy organ stanowiący samorządu, a nie komisarz wyborczy. Mimo to sprawa wciąż budzi wątpliwości.

Które przepisy

Uzmysłowił je m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 15 listopada 2011 r. (sygn. II SA/Ol 751/11). Rozpatrując skargę radnego rady powiatu, sąd zajął stanowisko, że – nie wdając się w prawne szczegóły – w tego rodzaju sprawach rozstrzygające są nowe przepisy – obowiązującego od 1 sierpnia 2011 r. kodeksu wyborczego, a nie ordynacji wyborczej.

NSA nie zaakceptował tej interpretacji. W wyroku z 25 kwietnia 2012 r. (sygn. II OSK 304/12) stwierdził, że kodeks wyborczy stosuje się dopiero do wyborów zarządzonych po jego wejściu w życie. Do tych zarządzonych wcześniej mają zastosowanie dotychczasowe przepisy, czyli ordynacja wyborcza.

Mimo tego rozstrzygającego, jakby się wydawało, orzeczenia NSA na wokandzie tego sądu stanęła 29 czerwca 2012 r. kolejna sprawa. Wojewoda warmińsko-mazurski zakwestionował skargą kasacyjną wyrok WSA w Olsztynie (sygn. II SA/Ol 84/ 12). Chodziło o uchwałę Rady Miejskiej w Elblągu stwierdzającą wygaśnięcie mandatu radnej Elżbiety G., wybranej na posła do Sejmu. Jako podstawę prawną rada powołała ordynację wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – przepisy wprowadzające kodeks wyborczy.

Po wyroku Trybunału

Wojewoda dopatrzył się nieprawidłowości. Ponieważ w lipcu 2011 r. Trybunał Konstytucyjny zakwestionował art. 16 ust. 1 i 2, rada utraciła uprawnienie do wygaszenia mandatu radnego z powodu zrzeczenia się mandatu. Według nowego kodeksu wyborczego należy to teraz do komisarza wyborczego – argumentował wojewoda.

Ale tym razem ani olsztyński WSA, ani NSA nie dały się przekonać. – Wprawdzie TK wyeliminował art. 16 ust. 1 i 2, ale zachował ust. 3 i 4, odnoszące się do wyborów samorządowych – przypomniał sędzia Wojciech Mazur, uzasadniając oddalenie skargi kasacyjnej wojewody. Artykuły te, dotyczące nowych, przedterminowych i uzupełniających wyborów organów stanowiących samorządu terytorialnego oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przeprowadzanych w trakcie kadencji przewidują, że stosuje się wtedy przepisy ordynacji wyborczej. Skoro więc do tych wyborów stosuje się prawo dotychczasowe, to także do wygaśnięcia mandatu radnego powinien mieć zastosowanie dotychczasowy reżim wyborczy – stwierdził NSA (sygn. II OSK 1363/12).

Do zmian w składach rad gmin, rad powiatów i sejmików województw kadencji 2010 – 2014 mają zastosowanie przepisy ordynacji wyborczej, a nie kodeks wyborczy.

Naczelny Sąd Administracyjny ustalił, że wygaśnięcie mandatu wskutek utraty prawa wybieralności lub pisemnego zrzeczenia się mandatu przez radnego wybranego na kadencję 2010 – 2014 stwierdza właściwy organ stanowiący samorządu, a nie komisarz wyborczy. Mimo to sprawa wciąż budzi wątpliwości.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr