Reklama
Rozwiń

Mieszkanie komunalne od gminy nie tylko dla zameldowanych

Rada gminy nie może uzależnić prawa do ubiegania się o mieszkanie komunalne od posiadania zameldowania na jej terenie.

Publikacja: 09.12.2013 11:26

Mieszkanie komunalne od gminy nie tylko dla zameldowanych

Foto: www.sxc.hu

Rada gminy Dobrcz podjęła uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2013-2018.

Dokonując analizy tej organ nadzoru stwierdził, że nie wyczerpuje ona materii określonej w art. 21 ust. 3 ustawy, zawiera także uregulowania sprzeczne z przepisami powszechnie obowiązującymi. W konsekwencji konieczne stało się stwierdzenie nieważności tego aktu (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego z 15 listopada 2013 r., sygn. akt 84/2013).

W szczególności za sprzeczne z ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy oraz o zmianie Kodeksu cywilnego uznał wojewoda przepisy uchwały stwierdzające, że prawo ubiegania się o najem lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy uzależnione jest od posiadania zameldowania na terenie gminy Dobrocz.

- Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o ochronie praw lokatorów, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy – mówi Zbigniew Ostrowski, wicewojewoda kujawsko-pomorski.

Pojęcie wspólnoty samorządowej zostało zdefiniowane w art. 16 ust. 1 Konstytucji RP, z którego wynika, że tworzy ją z mocy prawa ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego, w tym przypadku gminy.

- Takie właśnie znaczenie należy nadać pojęciu wspólnoty samorządowej użytemu w art. 4 ust. 1 ustawy – tłumaczy wicewojewoda. - Mieszkańcem gminy jest każda osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania na terenie tej gminy bez względu na status zameldowania – wyjaśnia Zbigniew Ostrowski.

Ponadto wojewoda kujawsko pomorskie stwierdził, że o ile w uchwale określona została wysokość dochodu gospodarstwa domowego uzasadniająca oddanie w najem lokalu na czas nieoznaczony, o tyle nie określono w niej wysokości dochodu gospodarstwa domowego uzasadniającej zastosowanie obniżek czynszu.

- Pominięcie któregoś z wymienionych przepisem art. 21 ust. 3 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego elementów skutkuje brakiem realizacji upoważnienia ustawowego – mówi Zbigniew Ostrowski. - Takie zaniechanie prawodawcze polega na nie wyczerpaniu delegacji ustawowej, a więc na nie uregulowaniu w danym akcie prawa miejscowego wszystkich kwestii powierzonych w upoważnieniu ustawowym prawodawcy lokalnemu - wyjaśnia.

Obowiązek podjęcia uchwały rady gminy określającej zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy wynika z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.

Konkretyzacja tego obowiązku dokonana została przez ustawodawcę w art. 21 ust. 3 ustawy, w myśl którego zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy powinny określać w szczególności:

- Powyższy przepis oznacza, że uchwała w sprawie zasad wynajmowania lokali winna kompleksowo i szczegółowo regulować wszystkie wskazane w upoważnieniu ustawowym kwestie, w sposób dostosowany do zindywidualizowanych potrzeb danej społeczności lokalnej – wyjaśnia Zbigniew Ostrowski, wicewojewoda Kujawsko-Pomorski. - Ponieważ przywołane wyliczenie jest katalogiem otwartym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może także zawrzeć w przedmiotowej uchwale dodatkowe regulacje - dodaje.

Podkreślić jednak należy, iż wszelkie normy prawa miejscowego muszą być zgodne z przepisami ustaw.

Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 18 września 2012 r., w którym sąd wskazał, że użyte w art. 21 ust. 3 o ochronie praw lokatorów określenie „w szczególności" oznacza, że jest to katalog otwarty, ale program musi obejmować wszystkie kwestie, wskazane w tym przepisie (sygn. akt II SA/Ol 842/12).

Rada gminy Dobrcz podjęła uchwałę w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w latach 2013-2018.

Dokonując analizy tej organ nadzoru stwierdził, że nie wyczerpuje ona materii określonej w art. 21 ust. 3 ustawy, zawiera także uregulowania sprzeczne z przepisami powszechnie obowiązującymi. W konsekwencji konieczne stało się stwierdzenie nieważności tego aktu (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody kujawsko-pomorskiego z 15 listopada 2013 r., sygn. akt 84/2013).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Spadki i darowizny
Jak długo można żądać zachowku? Prawo jasno wskazuje termin przedawnienia
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawo w Polsce
Ślub Kingi Dudy w Pałacu Prezydenckim. Watchdog pyta o koszty, ale studzi emocje
Prawo karne
Andrzej Duda zmienia zdanie w sprawie przepisów o mowie nienawiści
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono