Awans wewnętrzny
Na podstawie art. 20 u.p.s. pracownik samorządowy, który wykazuje inicjatywę w pracy i sumiennie wykonuje swoje obowiązki, może zostać przeniesiony na wyższe stanowisko (awans wewnętrzny). Regulacja ta dotyczy wyłącznie podwładnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Od 1 września 2013 r. dodano zapis przewidujący, że taki awans może zostać dokonany tylko ?w ramach tej samej grupy stanowisk, o których mowa ?w art. 4 ust. 2 u.p.s.
Takie ograniczenie oznacza m.in., że pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pomocniczych i obsługi nie mogą być przeniesieni w ramach awansu wewnętrznego na stanowisko ?z grupy urzędniczych. Przyjmuje się, że przez awans na wyższe stanowisko należy rozumieć przeniesienie na stanowisko, z którym wiąże się wyższa kategoria zaszeregowania.
Przykład
Osoba zatrudniona jako kierownik magazynu chciałaby zostać przeniesiona w drodze awansu wewnętrznego na stanowisko kasjera. Nie jest to jednak dopuszczalne. W rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych stanowisko kierownika magazynu zaliczono do stanowisk pomocniczych i obsługi. Natomiast stanowisko kasjera należy do stanowisk urzędniczych. Na stanowisko z grupy urzędniczych można przenieść ?w drodze awansu wewnętrznego tylko osobę zatrudnioną już na innym stanowisku z tej grupy. Zasadą jest bowiem powierzanie stanowisk urzędniczych ?w drodze otwartego ?i konkurencyjnego naboru ?(art. 11 ust. 1 u.p.s.).
Przykład
Młodszy referent został przeniesiony, bez przeprowadzania naboru, na stanowisko referenta. Było to zgodne z przepisami. ?W rozporządzeniu Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych zarówno stanowisko młodszego referenta, jak i referenta, we wszystkich urzędach zaliczono do stanowisk urzędniczych. Stanowiska te różnią się minimalnymi wymaganiami kwalifikacyjnymi (referent musi mieć co najmniej dwuletni staż pracy). Młodszego referenta zaliczono do VIII kategorii zaszeregowania, a referenta – do IX kategorii zaszeregowania. Po osiągnięciu przez młodszego referenta wymaganego stażu można przenieść go w ramach awansu wewnętrznego na stanowisko referenta. Nie wymaga to przeprowadzania naboru. ?Zgodnie z definicją zawartą ?w art. 12 ust. 1 u.p.s. wolnym stanowiskiem urzędniczym, wymagającym obsadzenia ?w drodze naboru, nie jest bowiem m.in. takie stanowisko, na które, zgodnie z przepisami u.p.s. albo ?w drodze porozumienia, został przeniesiony pracownik samorządowy zatrudniony ?na stanowisku urzędniczym, ?w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku.
Czasowa zmiana obowiązków
W art. 21 u.p.s. przewidziano, że jeżeli wymagają tego potrzeby danej jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć na okres do trzech miesięcy w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę, zgodnej ?z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje mu wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, ale nie niższe od dotychczasowego.
Również z tej regulacji można skorzystać wyłącznie w odniesieniu do podwładnych zatrudnionych na podstawie umowy ?o pracę. Czasowe powierzenie wykonywania innej pracy następuje na podstawie polecenia pracodawcy. Jeżeli pracodawca skorzysta z takiego uprawnienia np. od 1 października, czasowe powierzenie innej pracy może trwać nawet przez sześć miesięcy, do 31 marca następnego roku kalendarzowego.