Rada gminy do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta. Akt ten nie przesądza jednak o możliwości skorzystania ze środków funduszu przez dane sołectwo. Warunkiem uruchomienia środków w 2016 roku jest złożenie wniosku do wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Składa go dany sołtys w terminie do 30 września poprzedzającego rok budżetowy. Złożenie podania jest warunkiem jego uwzględnienia w projekcie budżetu gminy na przyszły rok.
Zatwierdzenie podania
Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich jego mieszkańców [zobacz wzór].
Jak wskazał WSA we Wrocławiu w wyroku z 9 lipca 2013 r. (sygn. akt III SA/Wr 425/13), z przepisów prawa bezpośrednio nie wynika, kto tworzy zebranie wiejskie rozumiane jako zgromadzenie mieszkańców sołectwa, zamieszkujących stale na jego terenie, zwołane przez uprawnione podmioty w celu podjęcia rozstrzygnięcia, wyrażenia stanowiska czy opinii w określonej sprawie. Jako punkt wyjścia rozstrzygnięcia tej kwestii przyjąć należy, że uczestnicy takiego zebrania powinni mieć zdolność do podejmowania uchwał. Wrocławski sąd administracyjny podkreślił, że takiej zdolności nie mają wszyscy mieszkańcy sołectwa. Aby określić krąg osób uprawnionych, należy ustalić, czy mieszkaniec posiada czynne prawo wyborcze. Przysługuje ono zgodnie z art. 10 § 1 pkt 3 kodeksu wyborczego obywatelowi polskiemu (oraz Unii Europejskiej), który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat i stale zamieszkujący na obszarze tej gminy.
Niezbędne postanowienia
Treść wniosku określa art. 5 ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (dalej: ufs). Musi on zawierać:
- wskazanie przedsięwzięcia realizowanego w ramach funduszu sołeckiego. Regulacje ufs nie ograniczają liczby przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu. Jedynym ograniczeniem będzie więc ich koszt oraz wysokość przyznanych sołectwu środków. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) do 31 lipca roku poprzedzającego realizację funduszu informuje sołtysów, ile pieniędzy przypada na każde sołectwo, gdyż do obliczenia tych kwot przyjmuje się liczbę mieszkańców sołectwa według stanu na 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy,