Spór, jaki trafił na wokandę sądu administracyjnego w Olsztynie dotyczył radnej, która prowadziła sklep w wynajmowanym lokalu. Lokal ten znajdował się w budynku, którego większa cześć położona była na działce należącej do gminy.
Pozostali radni doszli do wniosku, iż w ten sposób ich koleżanka złamała przepis antykorupcyjny (art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), zakazujący prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy, i podjęli uchwałę, stwierdzającą wygaśnięcie jej mandatu.
Radna zaskarżyła tę uchwałę. W skardze przyznała, że od 2006 r. prowadzi sklep w wynajmowanym lokalu, który częściowo zajmuje grunt należący do gminy, ale jak podkreśliła, lokal ten jest wynajmowany od osoby trzeciej na podstawie umowy najmu. Podała, że uiszcza co miesiąc czynsz oraz pokrywa wszystkie wymagane zobowiązania podatkowe. W związku z tym, w jej opinii, nie można uznać, że prowadząc działalność gospodarczą korzysta z mienia gminnego na uprzywilejowanych warunkach. Jak dodała, fakt, że gmina od 2012 r. nie podejmuje prawnie skutecznych działań wobec bezumownego korzystania przez osobę trzecią z działki gminnej, nie może być podstawą do przypisania jej z tego tytułu korzyści jako radnej.
Rada gminy podtrzymała swoje stanowisko, wyjaśniając, że bez znaczenia dla sprawy pozostaje okoliczność, że radna wynajmuje lokal od osoby prywatnej i uiszcza z tego tytułu comiesięczny czynsz. Jak podkreślono, sformułowanie z „wykorzystaniem mienia komunalnego” odnosi się do wszelkich przypadków korzystania z mienia komunalnego gminy w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 28 sierpnia 2015 r. (sygn. akt II SA/Ol 560/15) uznał, iż uchwała wygaszająca mandat radnej została podjęta zgodnie z prawem.