Czasem trzeba wystąpić o opinię mieszkańców

Konsultacje społeczne zapewniają mieszkańcom udział w procesie decyzyjnym. Nie mają charakteru wiążącego dla organów gminy, ale ich zaniechanie może skutkować nieważnością podjętych decyzji

Publikacja: 04.03.2010 03:15

Czasem trzeba wystąpić o opinię mieszkańców

Foto: Fotorzepa, Maciej Piasta Mac Maciej Piasta

Konsultacje społeczne są jednym ze sposobów uspołecznienia procesu podejmowania ważnych dla mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego decyzji. Jak wynika z art. 5a ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1CF92F1A300D646CB4DDEA9C5310B340?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link], przeprowadza się je w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych nie zostały określone przepisami ustawowymi. Ustęp 2 art. 5a stanowi bowiem, że [b]zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała jej organu stanowiącego, czyli rady.[/b]

[srodtytul]Obowiązkowe i fakultatywne[/srodtytul]

Ustawa o samorządzie gminnym przewiduje obowiązkowe przeprowadzenie konsultacji społecznych następujących w przypadkach:

- tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia gminy oraz ustalania jej granic,

- nadania gminie lub miejscowości statusu miasta i ustalenia jego granic,

- ustalenia i zmiany nazw gmin oraz siedzib ich władz.

Obowiązkowe są również konsultacje w przypadku podejmowania decyzji o utworzeniu gminnej jednostki pomocniczej (np. sołectwa czy dzielnicy).

Zaznaczyć trzeba również, że obowiązek przeprowadzenia konsultacji w sprawie tworzenia jednostek pomocniczych nakłada też art. 5 ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=AE94A36360B7AF98E3672335D34DD5C2?id=164478]ustawy z 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (DzU nr 41, poz. 361 ze zm.)[/link].

Konsultacje społeczne mogą być organizowane również w innych sprawach ważnych dla gminy.

Jak podkreśla A. Szewc, określenie to należy rozumieć subiektywnie, ponieważ dla różnych gmin różne sprawy mogą być uznane za ważne (komentarz do art. 5a ustawy o samorządzie gminnym, System Informacji Prawniczej LEX).

[srodtytul]Zasady i tryb organizacji[/srodtytul]

Konsultacje społeczne mogą być traktowane jako alternatywa dla referendum gminnego. Podstawową różnicą pomiędzy referendum a konsultacjami jest to, że wynik referendum może mieć w określonych sytuacjach charakter wiążący. Konsultacje natomiast zawsze mają charakter opiniodawczy. Rodzi to określone konsekwencje, na które zwraca uwagę orzecznictwo sądów administracyjnych.

Jako przykład podać można [b]wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 lutego 2001 r. (II SA 2817/00)[/b], w którym czytamy, że po to, aby było możliwe realizowanie z wiążącym skutkiem dla sprawy rozstrzygnięcie dokonane przez mieszkańców w drodze referendum gminnego, musi się ona mieścić w zakresie zadań i kompetencji gminy.

Przyjęcie odmiennego założenia musiałoby prowadzić do naruszenia właściwości organów skutkującej nieważnością samego aktu i skutków referendum. [b]W wyniku konsultacji uzewnętrznia się natomiast opinia (życzenia, oczekiwania) mieszkańców co do sposobu rozstrzygnięcia sprawy należącej do właściwości innego organu .[/b]

Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji normuje rada gminy, podejmując w tej sprawie uchwałę. Może to zrobić w akcie ogólnym, który znajdzie zastosowanie do wszelkich konsultacji organizowanych na terenie gminy. Może stosowne postanowienia zapisać również w statucie. Ustawodawca nie określił jednak obowiązku wydawania takiego aktu.

Oznacza to, że zasady i tryb przeprowadzania konsultacji społecznych mogą być określane odrębnie (indywidualnie) dla każdej sprawy. To ostatnie rozwiązanie może być korzystniejsze z tego powodu, że pozwala uwzględnić specyfikę konsultowanego problemu lub inne szczególne okoliczności sprawy (A. Szewc, op.cit).

Nie ma przy tym przeszkód, aby konsultacje odbyły się przy wykorzystaniu udziału mieszkańców w powszechnym głosowaniu, np. przy okazji wyborów samorządowych czy parlamentarnych.

[srodtytul]Negatywne skutki[/srodtytul]

Jeżeli przeprowadzenie konsultacji jest obligatoryjne, to [b]pominięcie tego elementu w podejmowaniu rozstrzygnięcia przez lokalne władze skutkuje nieważnością uchwały rady czy zarządzenia wójta. [/b]

[b]Potwierdza to rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody podlaskiego z 21 kwietnia 2005 r. w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały jednej z gminnych rad w sprawie wniosku o zniesienie urzędowych nazw 15 miejscowości(PN.II.0911-88). [/b]

Uchwałę podjęto między innymi na podstawie art. 8 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=24CABAB29E927004FBDF4805EC9580DF?id=170710]ustawy z 29 sierpnia 2003 r. o urzędowych nazwach miejscowości i obiektów fizjograficznych (DzU z 2003 r. nr 166, poz. 1612)[/link], zgodnie z którym urzędowa nazwa jest ustalana, zmieniana lub znoszona na wniosek rady gminy, na terenie której jest położona miejscowość lub obiekt fizjograficzny.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy w przypadku wniosku dotyczącego nazwy miejscowości zamieszkanej rada gminy jest obowiązana uprzednio przeprowadzić w tej sprawie konsultacje z mieszkańcami w trybie, o którym mowa w art. 5a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

Z wyjaśnień przekazanych przez wójta w trakcie postępowania nadzorczego wynikło, że nie wszystkie miejscowości objęte wnioskiem są niezamieszkane, a ponadto że w przypadku miejscowości zamieszkanych nie został spełniony wymóg przeprowadzenia konsultacji z ich mieszkańcami.

W konsekwencji organ nadzoru uchwałę rady uchylił, uznając ją jako podjętą z naruszeniem przepisów prawa .

Konsultacje społeczne są jednym ze sposobów uspołecznienia procesu podejmowania ważnych dla mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego decyzji. Jak wynika z art. 5a ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1CF92F1A300D646CB4DDEA9C5310B340?id=163433]ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.)[/link], przeprowadza się je w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy.

Pozostało 91% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów