Reklama
Rozwiń

Nie dla nowego nadzoru pedagogicznego

Parlamentarzyści sprzeciwiają się likwidacji kuratoriów oświaty, którą planuje Ministerstwo Edukacji

Publikacja: 07.02.2011 02:50

Reforma nadzoru pedagogicznego, której projekt przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, wywołuje coraz większe zaniepokojenie nie tylko w środowiskach szkół, kuratoriów oświaty czy poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wzbudziła też niemałe zainteresowanie parlamentarzystów. W związku z tym w ostatni piątek posłowie zebrali się na nadzwyczajnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

[wyimek]Resort zamierza zlikwidować kuratoria oświaty i przekształcić okręgowe komisje egzaminacyjne[/wyimek]

– Dlaczego resort chce dezorganizować system nadzoru pedagogicznego, który dobrze działa? Po co chce połączyć go z systemem oceniania? – pytał obecnych na posiedzeniu przedstawicieli MEN poseł Paweł Zalewski z PiS.

Powyższe zmiany przewiduje projekt ustawy o systemie oceniania jakości edukacji, którą resort niedawno wysłał do konsultacji społecznych. W ubiegłym tygodniu minister Katarzyna Hall poinformowała jednak wszystkich zainteresowanych, że wprawdzie nie wycofuje się z pomysłu zmiany nadzoru nad szkołami, ale zapisy te trafią do przygotowywanej właśnie w resorcie nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Nie będzie więc oddzielnej ustawy o systemie oceniania jakości edukacji.

Jakie zatem plany ma resort oświaty? Zamierza zlikwidować kuratoria oświaty, a z okręgowych komisji egzaminacyjnych stworzyć 16 regionalnych ośrodków jakości edukacji. To zatrudnieni w nich inspektorzy jakości mieliby sprawdzać szkoły, odwiedzając każdą z nich z laptopem.

– Na nowo zbudowany nadzór pozwoli w przyszłości lepiej i według tych samych kryteriów ocenić efekty pracy szkoły. Po pierwsze, będzie to kontrola prawna. Inspektorzy sprawdzą, czy placówki przestrzegają przepisów. Po drugie, kontrola całościowa, ale tutaj szkoła dowie się wcześniej, czego się od niej oczekuje – uzasadniała na posiedzeniu komisji Krystyna Szumilas, podsekretarz stanu w MEN.

Jej wypowiedź wywołała jeszcze więcej sprzeciwów wśród posłów, którzy zauważyli, że projektowane przepisy o jakości edukacji mogą być niekonstytucyjne.

– To samorząd terytorialny prowadzi szkołę i tylko on ma prawo ją oceniać z punktu widzenia legalności. Gmina, a nie regionalny ośrodek jakości edukacji, może kazać placówce usunąć uchybienia – zauważył poseł Lech Sprawka.

Wygląda na to, że projektowane przepisy są na razie poddawane zmasowanej krytyce. MEN odpiera ją, twierdząc, że zmiany będą korzystne dla uczniów i rodziców.

[ramka][b]Czytaj też artykuł [link=http://www.rp.pl/artykul/406510,606168_Trzeba-poprawic-nadzor-nad--szkolami.html]Trzeba poprawić nadzór nad szkołami[/link][/b][/ramka]

Reforma nadzoru pedagogicznego, której projekt przygotowało Ministerstwo Edukacji Narodowej, wywołuje coraz większe zaniepokojenie nie tylko w środowiskach szkół, kuratoriów oświaty czy poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wzbudziła też niemałe zainteresowanie parlamentarzystów. W związku z tym w ostatni piątek posłowie zebrali się na nadzwyczajnym posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.

[wyimek]Resort zamierza zlikwidować kuratoria oświaty i przekształcić okręgowe komisje egzaminacyjne[/wyimek]

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Prawo drogowe
Egzamin na prawo jazdy będzie trudniejszy? Jest stanowisko WORD Warszawa
Sądy i trybunały
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Uchwała TK
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
W sądzie i w urzędzie
Dziedziczenie nieruchomości: prostsze formalności dla nowych właścicieli
W sądzie i w urzędzie
Od 1 lipca nowości w aplikacji mObywatel. Oto, jakie usługi wprowadzono