Reklama

Edukacja w liczbach. Jak wyglądała polska szkoła w roku 2024/2025

Raport GUS ujawnia obraz systemu oświaty w czasach demograficznych zmian i nowych wyzwań.

Publikacja: 01.11.2025 13:41

Edukacja w liczbach. Jak wyglądała polska szkoła w roku 2024/2025

Foto: UM Warszawa

Tekst powstał we współpracy z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi SA

Główny Urząd Statystyczny opublikował najnowsze dane dotyczące polskiego systemu edukacji. Raport „Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2024/2025” pokazuje, że w szkołach i przedszkolach w Polsce uczy się łącznie ponad 5,3 miliona dzieci, młodzieży i dorosłych, co stanowi 14,1 proc. populacji kraju. Za tymi liczbami kryje się złożony obraz: zmieniająca się demografia, różnice między wsią a miastem, spadki w niektórych typach szkół i rosnące wydatki na edukację.

Przedszkola: niemal powszechne, ale z lekkim spadkiem liczby dzieci

Pierwszy etap edukacji w Polsce objął w 2024 r. 97,1 proc. dzieci w wieku od 3 do 6 lat. To bardzo wysoki poziom skolaryzacji, ale liczba przedszkolaków spadła w porównaniu z poprzednim rokiem o blisko 60 tys. (3,9 proc.). W całym kraju działało 22,3 tys. placówek wychowania przedszkolnego, czyli o 0,2 tys. mniej niż rok wcześniej.

Zdecydowaną większość z nich (67,9 proc.) stanowiły placówki publiczne.

To oznacza, że dostępność wychowania przedszkolnego utrzymuje się na wysokim poziomie, ale jednocześnie widoczny jest początek trendu demograficznego spadku liczby dzieci w najmłodszych rocznikach.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Polska szkoła wobec sztucznej inteligencji. Między lękiem a szansą cywilizacyjną

Szkoły podstawowe: najliczniejszy etap edukacji

W roku szkolnym 2024/2025 funkcjonowało 14 tys. szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży (łącznie ze szkołami specjalnymi), o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Uczyło się w nich 3,2 mln uczniów, co oznacza wzrost aż o 6,8 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym. Publiczne szkoły stanowiły 88,4 proc. wszystkich podstawówek.

Działało również 40 szkół podstawowych dla dorosłych, w których uczyło się niespełna tysiąc osób. Liczba takich szkół zmalała o cztery w stosunku do roku poprzedniego.

Edukacja ponadpodstawowa: mniej uczniów, więcej wyzwań

W Polsce działało w tym roku szkolnym 6945 ponadpodstawowych szkół dla młodzieży (bez szkół policealnych), do których uczęszczało 1,7 mln uczniów. W porównaniu z rokiem poprzednim widać spadek liczby uczniów, szczególnie w liceach i technikach.

Licea ogólnokształcące

W 3181 liceach uczyło się 863,2 tys. uczniów, co oznacza spadek o 4,6 proc.. Kobiety stanowiły niemal 60 proc. wszystkich uczniów. Większość liceów (70,8 proc.) to szkoły publiczne, a do nich uczęszczało aż 86,3 proc. wszystkich licealistów. W ciągu roku szkolnego 2023/24 licea ukończyło 168,3 tys. osób, z czego blisko 89 proc. stanowili uczniowie szkół dla młodzieży.

Czytaj więcej

Będzie nowa filozofia nauczania w polskich szkołach. Rząd zdecydował o reformie
Reklama
Reklama

Technika

W 1848 technikach kształciło się 687,7 tys. uczniów, z czego 61,8 proc. stanowili chłopcy. Liczba uczniów zmniejszyła się o 8,9 proc., a samych szkół – o 0,5 proc.

Absolwenci techników najczęściej kończyli kierunki z grup: inżynieryjno-technicznej (22,7 proc.), teleinformatycznej (22,2 proc.) i usług dla ludności (17,3 proc.).

Branżowe szkoły I i II stopnia

W 1697 branżowych szkołach I stopnia uczyło się 212,4 tys. uczniów, z czego dwie trzecie stanowili mężczyźni. W porównaniu z rokiem poprzednim liczba uczniów zmniejszyła się o 2,3 proc., choć szkół było nieco więcej (o 2 placówki). Na poziomie II stopnia funkcjonowały 252 szkoły, w większości publiczne (74,6 proc.).

Szkoły artystyczne i policealne

W szkolnictwie artystycznym również widać zmiany. Ogólnokształcące szkoły artystyczne I stopnia skupiały 11,9 tys. uczniów, a II stopnia – 14,1 tys. uczniów (spadek o 4,1 proc. rok do roku).

Z kolei w 1215 szkołach policealnych uczyło się 245,9 tys. osób – nieco więcej niż przed rokiem (+1,1 proc.), choć liczba samych szkół spadła o 2,6 proc. Zdecydowana większość (79,5 proc.) to placówki prywatne.

Egzaminy i wyniki

Do egzaminu ósmoklasisty w maju 2024 r. przystąpiło:

Reklama
Reklama

• 190 tys. uczniów z języka polskiego,

• 201 tys. z matematyki,

• 196 tys. z języka obcego.

Średnie wyniki wyniosły odpowiednio: 61 proc. z języka polskiego, 52 proc. z matematyki i 66 proc. z angielskiego.

Do matury w nowej formule 2023 przystąpiło 246 tys. absolwentów szkół ponadpodstawowych.

Reklama
Reklama

Zdawalność egzaminu wyniosła 84,1 proc. w terminie majowym i 89,3 proc. łącznie we wszystkich terminach – identycznie jak rok wcześniej. Świadectwo dojrzałości uzyskało 92,5 proc. absolwentów liceów i 85,2 proc. uczniów techników.

Czytaj więcej

Od przedszkola po ósmą klasę. IBE prezentuje nowe podstawy programowe

Nauczyciele: stabilna liczba etatów, ale z wyzwaniami

W polskich szkołach i przedszkolach pracowało w roku szkolnym 2024/25 511 tys. nauczycieli (w przeliczeniu na pełne etaty). Ponad połowa z nich (51,6 proc.) uczy w szkołach podstawowych, a najliczniejszą grupę stanowili nauczyciele dyplomowani – 56,9 proc. ogółu kadry.

Finanse oświaty: ponad 150 miliardów złotych

Wydatki publiczne na oświatę i wychowanie w 2024 r. wyniosły 153,7 mld zł, co stanowiło 4,2 proc. PKB.

Część oświatowa subwencji ogólnej przekazana samorządom to 88 mld zł, a dodatkowo z budżetu państwa przeznaczono 9,5 mld zł na edukację i opiekę wychowawczą.

Reklama
Reklama

Łącznie jednostki samorządu terytorialnego wydatkowały na oświatę 148,4 mld zł, z czego:

• 40,4 proc. – na szkoły podstawowe,

• 18,6 proc. – na przedszkola,

• 7,5 proc. – na licea,

• 7,4 proc. – na technika,

Reklama
Reklama

• 1,6 proc. – na szkoły branżowe I i II stopnia,

• 0,9 proc. – na szkoły policealne.

W porównaniu z latami wcześniejszymi wydatki te stale rosną, choć ich udział w PKB pozostaje stabilny.

Języki obce: dominacja angielskiego

W całym systemie szkół podstawowych i ponadpodstawowych (łącznie z policealnymi) 96,2 proc. uczniów uczy się języka angielskiego. Na drugim miejscu plasuje się język niemiecki (35,6 proc.), natomiast inne języki – francuski, hiszpański, włoski – uczone są w znacznie mniejszym zakresie.

Polska szkoła w liczbach – obraz końca dekady

Dane GUS pokazują system, który jest rozległy, kosztowny, ale też zróżnicowany i coraz bardziej wymagający w zarządzaniu. Z jednej strony – niemal powszechna edukacja przedszkolna, stabilny poziom wyników egzaminów, rosnące nakłady finansowe.

Z drugiej – spadki w niektórych typach szkół, kurcząca się liczba uczniów w części roczników, presja na nauczycieli i samorządy.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama