Dziś wchodzą w życie dwa rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji dotyczące usuwania pojazdów z dróg publicznych.
Pierwsze określa zasady usuwania samochodów porzuconych. Drugie aut, które zagrażają bezpieczeństwu lub utrudniają prowadzenie akcji ratunkowej.
W obu wypadkach do usuwania pojazdów uprawnione są policja oraz straż miejska. Podstawą ich działania jest decyzja funkcjonariusza lub pracownika wydana po upewnieniu się, że wystąpiły przesłanki uzasadniające odholowanie pojazdu.
Co do zasady decyzję wydaje się na piśmie, ale przepisy dopuszczają wydanie jej również w formie ustnej, za pośrednictwem środków łączności (np. przez telefon). W tym ostatnim wypadku wymaga ona jednak niezwłocznego pisemnego potwierdzenia.
Samego usunięcia dokonują podmioty wyznaczone przez starostę lub podmioty odpowiedzialne za przechowywanie takich pojazdów. Parkingi strzeżone, na które odholowywane są usunięte z drogi pojazdy, również wyznacza starosta.