Nowe zasady podziału subwencji oświatowej

Będzie trudniej o reaktywację nauki w szkołach, które ucierpiały w wyniku powodzi czy wybuchu gazu

Publikacja: 07.11.2011 19:06

Nowe zasady podziału subwencji oświatowej

Foto: Fotorzepa, Dariusz Golik Dariusz Golik

Tak wynika z przygotowanego przez ministra edukacji narodowej projektu rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2012 r. W myśl tych przepisów kwota rezerwy na nieprzewidziane wydatki zostanie zmniejszona o ponad połowę.

– Początkowo rezerwa wynosiła 1 proc. subwencji, w ostatnich latach zmniejszono ją do 0,6 proc., co dawało kwotę ponad 200 mln zł do dyspozycji ministra w razie nieprzewidzianych wypadków – mówi Marek Olszewski ze Związku Gmin Wiejskich. – Zmniejszenie jej do 0,25 proc. jest bardzo niebezpieczne. W tym roku z tych pieniędzy sfinansowano usuwanie skutków zniszczeń w szkole w Kazimierzu Dolnym po wybuchu gazu. Podobnie było w poprzednich latach, np. w Sandomierzu, gdzie po powodzi trzeba było szybko zorganizować naukę w zniszczonych placówkach.

Minister finansów zapewnia, że w razie klęski żywiołowej zostaną uruchomione budżetowe pieniądze. Eksperci twierdzą jednak, że środki z rezerwy były dostępne niemal od ręki. A po zmianach niezbędne będą długotrwałe procedury. Zasady podziału subwencji w przyszłym roku nie podobają się także nauczycielom.

– Szkopuł w tym, że w przyszłym roku subwencja nadal będzie dzielona w zależności od liczby uczniów, a nie kształcących ich nauczycieli – zauważa Krzysztof Baszczyński, wiceprzewodniczący Związku Nauczycielstwa Polskiego. – Nieracjonalny system podziału subwencji powoduje, że w części gmin i powiatów, do których trafiają te pieniądze, są nadpłaty. Tymczasem inne jednostki samorządu terytorialnego muszą dopłacać do utrzymania szkół – wyjaśnia.

Dotyczy to szczególnie małych miast, powyżej 5 tys. mieszkańców, które nie dostają specjalnych dodatków przewidzianych dla gmin wiejskich.

Dlatego zdaniem ZNP subwencja powinna iść za nauczycielem, a nie – jak to jest teraz – za uczniem. Obecny system zachęca bowiem do zatrudniania pedagogów bez doświadczenia i z niskim stopniem awansu zawodowego, a nie fachowców z doświadczeniem.

Przykładowo: zarobki nauczyciela stażysty wynoszą średnio 2,6 tys. zł, dyplomowany zarabia zaś prawie dwa razy więcej, bo 4,8 tys. zł.

Etap legislacyjny:

- konsultacje społeczne

Tak wynika z przygotowanego przez ministra edukacji narodowej projektu rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2012 r. W myśl tych przepisów kwota rezerwy na nieprzewidziane wydatki zostanie zmniejszona o ponad połowę.

– Początkowo rezerwa wynosiła 1 proc. subwencji, w ostatnich latach zmniejszono ją do 0,6 proc., co dawało kwotę ponad 200 mln zł do dyspozycji ministra w razie nieprzewidzianych wypadków – mówi Marek Olszewski ze Związku Gmin Wiejskich. – Zmniejszenie jej do 0,25 proc. jest bardzo niebezpieczne. W tym roku z tych pieniędzy sfinansowano usuwanie skutków zniszczeń w szkole w Kazimierzu Dolnym po wybuchu gazu. Podobnie było w poprzednich latach, np. w Sandomierzu, gdzie po powodzi trzeba było szybko zorganizować naukę w zniszczonych placówkach.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów