Gospodarka komunalna: Opłaty za wodę i ścieki

Odbiorcy wody są bezprawnie obciążani kosztami budowy sieci wodociągowej – twierdzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Publikacja: 14.05.2012 09:30

Gminy oraz spółki komunalne działające na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym często wykorzystują to, że są jedynymi dostawcami usług na lokalnych rynkach. Stosują praktyki niezgodne z prawem.

Tylko od początku roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 11 decyzji dotyczących gmin i spółek komunalnych świadczących tego typu usługi. Według UOKiK od lat nieprawidłowości są podobne. Pozytywne jest jednak to, że obecnie w większości wypadków przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany niedozwolonych działań.

Jednym z najczęściej spotykanych sposobów łamania prawa jest bezprawne obciążanie odbiorców kosztami budowy części sieci. Tymczasem zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę mają oni obowiązek sfinansowania jedynie budowy przyłącza oraz pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego.

Obciążanie dodatkowymi opłatami, które nie wynikają z obowiązującego prawa, zarzucono m.in. przedsiębiorstwu komunalnemu we Wronkach (woj. wielkopolskie). Żądało ono nieuzasadnionej opłaty za włączenie przyłącza do sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Za nadużywanie swojej pozycji rynkowej na przedsiębiorstwo z Wronek została nałożona kara w wysokości 9174 zł.

Zabronione jest również wyłączanie przez przedsiębiorców swojej odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody. Zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę powinni oni naprawić szkody powstałe w wyniku ich działań lub zaniedbań. Niedozwoloną praktykę stosowały gminy: Końskowola (woj. lubelskie), Michałów (woj. świętokrzyskie) oraz Oleśnica (woj. świętokrzyskie).

Innym często popełnianym błędem jest sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w razie utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy.

W takich sytuacjach przedsiębiorca powinien domagać się uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana. Jeżeli nie można tego dokładnie zmierzyć, ilość pobranej wody powinna zostać ustalona na podstawie średniego zużycia w ciągu ostatnich trzech miesięcy sprawnego działania wodomierza, ewentualnie na podstawie średniej z analogicznego okresu rok wcześniej. Jakiekolwiek inne sposoby wyliczania zużycia są niezgodne z prawem.

Gminy oraz spółki komunalne działające na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym często wykorzystują to, że są jedynymi dostawcami usług na lokalnych rynkach. Stosują praktyki niezgodne z prawem.

Tylko od początku roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 11 decyzji dotyczących gmin i spółek komunalnych świadczących tego typu usługi. Według UOKiK od lat nieprawidłowości są podobne. Pozytywne jest jednak to, że obecnie w większości wypadków przedsiębiorcy dobrowolnie zobowiązują się do zmiany niedozwolonych działań.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara